Ribe

Slaping via Air B&B : we sliepen in een typisch Deens huis met rieten dak, lage plafonds. Er was geen verwarming, wel een kachel. Sommige zaken waren onveilig(elektriciteit) daar ze het aan het renoveren waren. Sleutel van de voordeur was er niet, daar er in die buurt niets van criminaliteit is. Blijkbaar laat iedereen daar zijn deur open.. Onze laatste stop in onze rondreis is Ribe. Ik had er heel wat over gelezen en kan net zoals Aarhus niet ontbreken aan de reis. Ribe is de oudste stad van Scandinavië. Centraal staat de Domkerk. Ribe is een gezellige stad met leuke restaurantjes, café’s,…Je ziet hoe ze hoorntjes maken voor de ijsjes. Ook in Ribe kom je vele plaatsjes tegen waar ze heerlijke ijsjes verkopen.

Bezoek het Vikingscenter(Lustrupvej 4) - meer dan de moeite waard. Het is één van de meest populaire bezienswaardigheden in West-Jutland. Het is een nagebouwde dorp uit de 8e eeuw. Kinderen kunnen vechten tegen de ridders, boogschieten,…Aanrader.

Rømø

Voor onze afreis las ik dat er tijdens het weekend dat we in Ribe verbleven een motorfestival was op het eiland Rømø waar er geraced wordt op het strand. Tijdens het weekend zelf is het een drukte van jewelste en komen duizenden mensen(>40.000) afgezakt naar de place to be. Indien je erbij wil zijn moet je ‘smorgens heel vroeg(5 uur)vertrekken, daar er maar één weg is naar het eiland. Wij bezochten dit eiland de dag voordien en begaven ons naar het strand van Lakolk waar het festival doorgaat. Daar kwamen de motors en auto’s met mondjesmaat toe en zag je ze wat oefenen op het strand. De racers komen uit diverse landen (België, Denemarken, Zweden, Nederland, Duitsland,..)Het is een mekka voor elke racer met een racemoto of auto van voor 1947. Diverse café -racers en de bestuurders zijn uitgedost in hun typische racekledij. Toch wel leuk om dit te kunnen ervaren onder een stralende zon. Vrijdagnamiddag is er een technische keuring van alle motoren en auto’s in SkaerBaek. Ook hier kan je alle voertuigen bewonderen. Een andere bezienswaardigheid in de buurt is Marsk Tower. Een toren die gekenmerkt is door een ronddraaiende trap, waar je bovenaan een mooi uitzicht hebt. Onze laatste excursie was met tractor het kleinste bewoonde waddeneiland Mando bezoeken. Er wonen ongeveer 70 mensen. Bij hoog water is dit eiland niet bereikbaar. Dus indien je dit wenst te bezoeken met de auto, hou alvast de getijtabel in de gaten. Wij (volwassene) vonden het wat tegenvallen, de zoon vond het leuk om met de tractor en aanhangkar deels door het water terug te rijden.