The Perfect Trip.reismee.nl

Kopenhagen - Odense

Magrietroute: Wil je weg van de grote wegen, kan ik jullie de Magrietroute aanbevelen. Je zoekt de kleine bruine bordjes met een margriet erop. Je passeert langs kleine wegjes, pittoreske dorpjes,… Er bestaat ook een boekje van, bij aankoop krijg je een wegenkaart van Denemarken (www.Dansk.nl).

Odense

Slaping : wij huurden via Air B&B een vakantiehuisje ten noordwesten van Odense in Brenderup. Een afgelegen huisje met zicht op zee (adres : Lille Brogardsvej Sct. Knudsborg – Brederup) Verhuurder via Air B&B was TravelNest -

Odense is de 2e grootste stad van Denemarken en ligt centraal op het eiland Funen. Het staat vooral bekend om de geboorteplaats van H.C. Andersen. De stad is meer dan 1000 jaar oud en heeft een rijke en levendige geschiedenis die je er kan herleven. Odense was voor ons de eerste kennismaking met de lekkere ijsjes van Denemarken. Odense is een levendige stad en op straat kom je vele standjes tegen van de toeristische dienst die je de nodige uitleg geven.

To do :

• bezoek het geboortehuis van H.C. Andersen en voor degene die willen kunnen ook het museum bezoeken.
  • Denmark Jernbanenmuseum (spoorwegmuseum) een mooie collectie treinen en attributen rond de spoorweg. Nadat je een ticket hebt gekocht kan je het museum verlaten en later die dag terugkomen. Kinderen kunnen zich er verkleden en plaats nemen in locomotieven, en er ligt natuurlijk LEGO® . Een leuke aanrader voor groot en klein.
  • Den Fynske Landsby(Het Fuunse dorp) : een unieke plek om het 19de eeuwse Deense plattelandsleven te ervaren. De vakwerkhuizen en bloementuinen, de dorpsvijver en de akkers: alles is met zorg nagebouwd in dit openluchtmuseum. Den Fynske Landsby is een leuke attractie voor jong en oud. Het dorp geeft een prachtig kijkje terug in de tijd en je kunt er gezellig kletsen met de 19de eeuwse handarbeiders, huisvrouwen en bierbrouwers die in het dorp ‘wonen’. Ze wonen er trouwens niet alleen: ook hun paarden, varkens, koeien en schapen zijn van de partij. In het Bornenes Landsby (‘het dorp van de kinderen’) kunnen kinderen zich verkleden als 19de eeuwse boer, klimmen in de natuurspeelplaats en een lesje volgen in de oude plattelandsschool. Toen wij er waren was het aanbod eerder beperkt, maar kan me wel voorstellen dat dit een mooie bezienswaardigheid is tijdens de Deense schoolvakantie.

10 augustus : We lieten Odense achter ons en reden naar onze meest noordelijke stop tijdens deze reis : Aarhus. Je passeert oa de havenstad Middelfart waar je een boottocht kan doen. Middelfart is gelegen aan de kleine Belt waar er een immense populatie is van de kleinste soort van walvissen (zeg maar dolfijnen). Wij vonden het persoonlijk vrij prijzig voor hetgeen het was(maar zijn anderzijds al verwend door onze vroegere reis naar West-Canada).