The Perfect Trip.reismee.nl

Kopenhagen (citytrip)

Kopenhagen : 6-8 augustus

Overnachten deden we in Comwell Copenhagen Portside Dolce by Windhamm. Daar Air B&B niet veel goedkoper is dan een hotel in Kopenhagen besloten we om te overnachten in dit hotel. Het hotel is 300 m gelegen van het metrostation Orientkaj, wat het bezoek aan het centrum van Kopenhagen super gemakkelijk maakt. Zeer lekker en uitgebreid ontbijt inbegrepen. Een ideale uitvalsbasis om het centrum te verkennen.

Metro : kinderen tot 12 jaar onder begeleiding van volwassene moeten geen ticket kopen. Er zijn diverse opties voor tickets (citypass – single ticket). Meer info

Weetje : de metro’s in Kopenhagen rijden volledig automatisch. Indien je van plan bent om veel te bezoeken in en rond Kopenhagen bekijk de optie KopenhagenCard. We konden ook gebruik maken van de parkeergarage van het hotel(tegen betaling)

Things to do in Kopenhagen :

• Bezoek aan Nyhavn met boottocht
  • Neem de metro in Kopenhagen
  • Bezoek aan Christiana (verboden foto’s te nemen in Pusher Street) niet echt meer een gevoel van onveiligheid.
  • Op zoek naar de Kleine Zeemeermin (gelegen buiten de stad – neem de metro en dan een eindje wandelen.
  • Bezoek Tivoli Park en Hard Rock CafĂ©.

Dat zijn de bezoekjes die wij gedaan hebben :

Nyhavn en boottocht : Geen bezoek aan Kopenhagen zonder de meest gefotografeerde haven : NYHAVN. Probeer dit te bezoeken in de voormiddag, vanaf ’s middags wordt het hier zeer druk. De boottocht is een leuke excursie – maar vergelijk de prijzen. Er zijn grote verschillen

Christiana wijk Ik las zeer tegenstrijdige berichten betreffende veiligheid in Christiana. We besloten het op te zoeken. Gedurende jaren 70 kraakten de hippies deze militaire kazerne. Deze wijk is gekenmerkt met prachtige graffiti’s , een indoor skatepark, onze eerste trol. Enkel in de Pusher Street (waar tot op heden nog steeds drugs wordt verkocht in het openbaar)is fotograferen verboden. Dit is duidelijk aangegeven. Zeker een bezoekje waard.

De kleine Zeemeermin : Het meest gekende beeld in Kopenhagen gebaseerd op het gelijknamige sprookje van H.C. Andersen. We besloten de metro te nemen en een eindje te wandelen naar dit beeldje. Tijdens onze wandeling zagen we de ene bus na de andere rijden naar deze attractie (wat tegenvalt in grootte).

Tivoli park : Het op één na oudste (pret)park ter wereld. Het is een combinatie van attracties, cultuur, en prachtige tuinen. ’s Avonds is Tivoli Garden volledig verlicht en een bezoekje waard. Betreffende tickets heb je verschillende opties :

• je kan kiezen voor Tivoli Garden (zonder de attracties)
  • Tivoli Pass (Gardens + attracties)
  • Tivoli Garden en dan kan je betalen per attractie die je doet (indien je meer dan 3 attracties doet kan je beter een Pass kopen)

De mama koos voor de eerste optie, Warre en ikzelf gingen voor de Pass. De “Rutschebanen” is één van de oudste (nog werkende) houten rollercoaster ter wereld. Deze wordt manueel geremd (een aanrader) Net tegenover de metrohalte voor Tivoli Park ligt het Hard Rock Café, waar onze zoon mocht plaatsnemen achter het drumstel dat er staat. Een leuke afsluiter van deze dag.

Rosenborg slot :(€34 voor 2 vlw/1 kind) Is een mooi museum in het centrum van de stad. Na enkele zalen begon het voor onze zoon tegen te steken.

8 augustus : We lieten Kopenhagen achter ons en reden richting Odense. Om de ritten wat aangenaam te maken besloten we om af en toe de kunstwerken van Thomas Dambo op te zoeken. Thomas Dambo is een Deense kunstenaar die vooral met afval en gerecycleerde materialen (vooral hout) kunstwerken maakt (vooral in Denemarken, maar ook in “De Schorre” in Boom). Waar de kunstwerken zich bevinden kan je terugvinden op de trollenmap . Het zoeken naar de kunstwerken was een leuke afwisseling en een aanrader met kinderen. Enkele bekende sculpturen zijn Oscar under the Bridge, Runde Rie, Sigurd, Hans Huleland, Sleeping Louis, Hilltop Trine,… Vandaag reden we terug naar de krijtrotsen van Stevns Klint. Minder toeristisch dan Mons Klint, maar zeker een aanrader om te bezoeken. Er zijn diverse wandelingen in de buurt, met een steile trap ga je naar het strand beneden en kan je daar wat wandelen. Het eiland Funen (waar Odense ligt) is verbonden met de 18 km lange Grote Beltbrug met Seeland. Voor die brug betaal je tol (DK 250)