The Perfect Trip.reismee.nl

eilandhoppen regio Tromsø

Tijdens de voorbereiding voor mijn eerste bezoek aan Tromsø vond ik hierveel uitleg. Een andere website waar ik enkele weetjes ontdekte wasCheckOutSam.

18 maart :

Vandaag vroeg gaan ontbijten, want we hebben een hele dag voor de boeg. De dagtrip die we vandaag doen is ongeveer 260 km waaronder 2 overzetten met een veerboot( er is een supermarkt te vinden aan Breitvikeidet Fergekai.

trip : Tromsø - Breitvikeidet Fergekai - Svensby - Lyngseidet - Olderdalen Fergekai - Skibotn - Nordkjosbon - Tromsø

Het is een hele mooi tour langs diverse fjorden, en hier en daar zie je driehoekige stellingen die vol hangen met vis die hang te drogen. In de eindeloze vlakte zie je een afgeblakerde vissershutje, enz.. De landschappen wisselen zich continu af.

We moesten tijdig terug zijn want we hadden voor deze avond tickets geboekt voor de kabelbaan. Het is prijzig, maar zeker aan te raden. Eens je boven bent en het wordt donker weet je snel waarom ze Tromsø "het Parijs van het Noorden" noemen. Je hebt vandaar een prachtig zicht over Tromsø en met wat geluk zie je het Noorderlicht boven Tromsø. Er zijn 2 platforms gemaakt waar je met je camera en statief prachtige nachtopnames kan maken. Tip : Kleed je warm aan, want het kan best koud en winderig zijn daarboven. Bij teveel wind vertrekt de kabelbaan niet (je ticket blijft geldig voor andere datum). We hebben terwijl van de gelegenheid gebruik gemaakt om boven in het restaurant ook te eten. Een aanrader.

Eens je terug met beide voeten op de grond bent kan je de mooi verlichte Arctic Cathedralfotograferen. Je kan dit ook bezoeken, heb ik niet gedaan.

19 maart : afgelopen dagen waren de weergoden ons goed gezind. Helaas werd het kouder (half regen, half sneeuw) waardoor onze plannen opeens verdwenen. We hadden het plan om een boottocht te maken, maar met zo'n weer was er niets aan, zelfs de boten voeren niet uit.

We besloten dan maar met de auto naar Skulsfjord te rijden, en een middagje doorbrengen in Tromsø met een bezoek aan Polaria. Het gebouw zijn precies dominostenen die omvallen. Aan de ingang staat een kunstwerk (een walvis gemaakt met afval uit de zee) HIer is oa een aquarium, een opvang van zeehonden - doch geen "show vol kunstjes", ze geven wel educatie over de dieren.

Een andere plaats waar je zeker een bezoek moet brengen is Ølhallen (een leuke café verbonden aan de meest noordelijke microbrouwerij Mack. Ze hebben er immense bierkaart, maar zoals geweten is Noorwegen prijzig betreffende alcohol. Als Belg zijnde moet je toch eens enkele nieuwe bieren leren kennen he.

Ons laatste bezoekje in Tromsø is het Polar Museum. Ook dit museum is een aanrader, veel aandacht voor de Noorse ontdekkingsreiziger Roald Amundsen die vooral de poolgebieden heeft opgezocht. Veel info over de historie over Spitsbergen, enz..Mag zeker niet ontbreken tijdens je bezoek aan Tromsø