The Perfect Trip.reismee.nl

Tromsø-Tromvik - Kvaløya - Sommarøy

15 maart :

Na een goede nachtrust en stevig ontbijt staat vandaag een trip naar Tromvik op het programma. Een gebied dat ik de vorige keer nieut bezocht heb. Via het eiland Kvaløya en na een bezoek aan Ersfjordbotn besloten we om naar Tromvik te rijden. Het is moeilijk om te beschrijven hoe mooi en rustgevend de besneeuwde landschappen hier zijn. Een mens wordt er stil van. Wat enkele maanden meren waren, zijn nu toegevroren plaatsen waar ze met husky's en slee's over rijden. Overal zie je de lokale bevolking stoppen met en hun skimatriaal of langlaufmatriaal uitladen. Hier en daar zie je het begin van de dooi. Het is een prachtige route met de gekende kleurrijke huisjes aan de fjorden. Neem zeker voldoende stops.

Voor je aan Tromvik bent, passeer je de Grøfjord met het gelijknamige dorpjes (slechte enkele huisjes. Je kan dit dorpje bezoeken(stelt niet veel voor) maar blijf je fjord volgen tot je aan het keerpunt bent. Hier heb je een adembenemend zicht op de fjord tussen de bergen. Het is ook hier dat ik deze avond mijn foto's van het Noorderlicht zal nemen. Bij voldoende maanlicht zie je het Noorderlicht weerspiegelen in het windstille water.

Na enkele uren genieten van het natuurspektakel kregen we het koud en besloten we richting Tromsø te rijden, waar bij aankomst het Noorderlicht sterk aanwezig was. De straatverlichting was een kleine spelbreker (vandaar het beter is om Tromsø te verlaten voor het fotograferen). Indien info gewenst over fotografie contacteer met gerust.

16 maart : Tromsø-Kvaløya-Sommarøy

Vandaagrijden we opnieuw richting het eiland Kvaløya. Deze keer niet richting Tromvik, maar wel Sommary. Iets voor Sommarøy heb je het strand Sandvik(sletta). Zeker de moeite om eens te stoppen en de ideale plaats om hier te lunchen op het strand van het noorden. Net voor de brug met Sommarøy heb je aan de rechterkant een stopplaats waar je van bovenaf een pracht zicht hebt over deze regio. Sommarøy is een klein eiland, en je hebt snel alles gezien. Een leuk bezoekje is het lokale restaurantje. Geen hoge verwachtingen stellen. Bij het verlaten van Sommarøy kan je kiezen om dezelfde weg terug te nemen of via Brensholmen en via de kus terug rijden. Het is ongeveer dubbel zo lang in tijd, hou hier rekening mee. Langs deze weg waren er in het najaar tal van meren met prachtige weerkaatsingen, heden lopen een 50 tal rendieren op de bevroren meren.

To do : zoek het kleine Noorse huisje op een klein eilandje in één van de meren. (tip : windmolens)