The Perfect Trip.reismee.nl

Op weg naar Fish River Canyon en Aus

23 mei : Met pijn in het hart neemt Warre afscheid van zijn vrienden. Hij had een mooie tekening gemaakt voor Conrad en kreeg een postkaart van een cheeta in de plaats. Vandaag zou het een trip worden van 228 km. Wat we niet wisten is dat er een oude en nieuwe versie bestond van de C12 , later bleek dat wij de oude (die bijna niet meer bereden wordt) genomen hadden. Een " bumpy road" dat we zeggen, hier en daar zagen we jakhalzen. We moesten zelfs een klein riviertje oversteken. Na 30 km dooreengeschut te zijn was de weg wat beter, en zagen we een bord met " the best appelstrüdel from Namibia", die hadden we wel verdiend na zo'n rit. Er stonden overal oude auto's waaruit bomen en cactussen groeien, we dachten dat dit de Canyon Roadhouse was, maar bleek dat die plaats 18 km verder is. Nu sowieso was het een leuke stop en Warre kon even zijn benen strekken. Het was inderdaad heerlijke appelstrüdel, en ik heb hier mijn eerste portie biltong ( gedroogd vlees) van kudu gekocht. We reden verder naar de bekende CANYON ROADHOUSE, waar ook allemaal oude auto's deel uitmaken van het landschap. Ook binnen is het volledig ingericht als een garage met oldtimers en retro (jaren 60) ingericht. Hier hebben we heerlijke hamburgers met frietjes gegeten, en na de vele foto's reden we verder naar onze eindbestemming Fish River Canyon (wat na de Grand Canyon) de grootste ter wereld is. Eens ingecheckt op decampsitereden we door naar het view point wat een schitterend uitzicht heeft op de canyon. ’s Avonds een lekkere braai en de avond werd afgesloten bij een kampvuur waar Warre en ik wat marshmallows verwarmden en nadien heerlijk op aten.

24 mei :
Vandaag was het een korte rit richting Ai- Ais. Nog snel even naar het hikerspoint van de Fish River Canyon om wat foto's te nemen. Hier start de 5 dagen durende trail door de canyon met als eindbestemming op onze campsite van vandaag.
Enkele maanden geleden stonden alles hier blank van het water wat de nodige ravage heeft aangericht. Slechts enkele stopcontacten hadden elektriciteit.

Note: Due to flooding in 2020 some campsites may need to share braai, water and electricity points.

We konden via een vriendelijke Zuid Afrikaan deels zijn verlengkabel gebruiken, waardoor we toch aan elektriciteit geraken. De elektriciteit is vooral voor de koeler/vriezer achteraan in de auto. Die heeft een aparte batterij vooraan’ maar als er elektriciteit is, is het best deze aan te sluiten. ' s Nachts zetten we de frigo uit, daar het dan niet warmer wordt dan 5 graden. Vandaag werd het een chille dag. Deze camping heeft hot springs, waardoor het water zowel in het binnenzwembad als buitenzwembad verwarmd was, waar we vandaag vooral vertoefd hebben. Rond 16u apero time. Morgen wordt een lange rit richting Aus.

25 mei : zoals gezegd wordt het vandaag een trip van 337 km, op zich niet zo lang, maar hier mag je gerust een 5 tal uur voor rekenen. We rijden zuidwaarts tot bijna tegen de grens met Zuid Afrika, en rijden zo via Aussenkehr naar Rosh Ponah. Dit is een schitterende route langs de Orange River in het Ai- Ais Richtersveld Transfortier Park. Elke dag is hier een ander landschap, desolaat en super uitgestrekt. We zien uitgestrekte velden vol druiven. Vanuit Rosh Ponah is er een geasfalteerde weg naar Aus en verder naar Luderitz. De reden is omdat ze hier aan zinkontginning doen en verschepen via Lüderitz. Vooraleer we vertrekken in Rosh Ponah blazen we onze banden opnieuw bij. De baan lijkt eindeloos, het enige voordeel is dat je eens sneller dan 80 km/u kan rijden. Aus zelf heeft zogezegd een supermarkt, maar je mag het houden bij een winkeltje die hoort bij een benzinestation. Opnieuw bijtanken en op zoek naar onze kampplaats Klein Aus Vista. Een van de weinige overnachtingsplaatsen hier. Naast de campsite heb je ook nog chalets gebouwd in de rotsen met de toepasselijke naam Eagle's Nest. Hier overnachten we 2 nachten, geen elektriciteit en enkel WiFi bij de receptie. Een zalige locatie, en komen een Zwitsers koppel tegen die eerder op dezelfde campsite logeerden als ons. Zij doen een 6 weekse toer in combinatie met Botswana. De campsite bestaat uit 10 plaatsen omgeven met rotsen.