Waterton - Kimberley - Radium Hot Springs - Lake Louise

Ondertussen hebben we de kaap van de 2500 km op onze teller overschreden en laten we Waterton achter ons. Enkele km voorbij het park zagen we een wijzer staan richting "Bizon Paddock". We besloten hier in te rijden. Na een vieuwpoint begint een klein reservaat met een loop van 4 km waar je kan rijden. Na enkele ogenblikken stonden we met onze camper oog in oog met de imposante bizons. In totaal zagen we een 8tal die zomaar rondliepen en de straat overstaken. Na onze passage op de Crowsnest Pass maakten we een stop in Fort Steele, wat bekend staat voor zijn openlucht museum a la Bokrijk. De tijdzones in British Columbia bestaat uit 2 zones : de pacific time (8u verschil) en de mountain time (7u verschil). Blijkbaar was het tijdstip in Fort Steele weer anders waardoor we slechts een uur voor sluitingstijd aankwamen. Hierdoor moesten we geen ingang meer betalen...Op zich was het wel de moeite waard om eens langs te rijden. We reden een stukje terug, en besloten te overnachten naast het visitor centre in Kimberley "Het Beieren van Canada". Opeens kom je terecht op de verkeersvrij Platze met blokhutachtige restaurants met de naam Mozarts House, waar ze gerechten als braadworst, apfelstrudel met vanille ijs, kaasfondue, schnitzels serveren. Aan de verlichtingspalen hangen kleurrijke ruikers, en speelt klassieke muziek uit de luidsprekers.

De volgende ochtend reden we richting noorden naar Radium Hot Springs. Het stadje kent maar een hoofdattractie, namelijk de hotsprings. We rijden het dorpje buiten en rijden via een steile bergpas Kootenay National Park binnen, waar de eigenlijke warmwaterbronnen zich bevinden. Rond de warmwaterbron is er een soort zwembadcomplex gemaakt, waar je heerlijk kan relaxen en genieten van het 37 a 40 graden warme zwembad, en het "koelere" zwembad is 27 graden. Hier in het zwembad kwamen we het Nederlands/Engels koppel tegen dat we ontmoet hadden, de dag dat we onze camper gingen ophalen. We stonden naast elkaar te wachten op de ferry richting Vancouver Island. Na deze meer dan welgekomen relaxmomentje reden we verder door Kootenay N.P. en maakten we stops bij enkele spectaculaire watervallen, de fascinerende Paint Pots en de Marble Canyon, waar 7 bruggen de canyon overbruggen. Opnieuw een heel andere omgeving met schitterende uitzichten...wat zijn we toch echte gelukkzakken dat we dit kunnen meemaken. Op zich ben je op 1 dag door Kootenay np en besloten we op een parking in Lake Louiss te logeren....