Sungai Kinabatangan

En nu...de echte jungle. Ih had telefonisch geboekt bij Nature Lodge KInabatangan in Bilit. Naast Bilit heb je nog Sakau, wat ook een dorpje is gelegen aan de KInabatangan rivier. IK koos voor Bilit daar het minder toeristisch was. IK werd opgehaald aan het Sepilok Centre en na 2u rijden moesten we ons registreren om te reizen in het KInabatangan district. De weg werd steeds slechter en eindigde wat eigenlijk niet zo goed was voor ons busje. We werden er super vriendelijk onthaald en kregen een glas limonade aangeboden. Verder kregen we onze slaapplaatsen toegewezen en kregen we een briefing wat we de komende dagen mogen verwachten. Er zitten tal van boatcruises bij om naar wildlife te spotten (daarom ben ik ook hier). De eerste was een uur na onze aankomst. We waren met z'n 5 en kregen een boot en eigen gids. Wat we hoopten te zien was Oerang Oetangs (wild) en de dwerg olifanten. We voeren steeds stroomafwaarts en zagen vrij snel de makaakapen en proboscis (neusapen) die van boomtop naar boomtop sprongen. Verder zagen we diverse soorten neushoornvogels en vele andere vogelsoorten. Normaal gezien was er die avond een nightwalk maar het tropische onweer gepaard gaande met een immens lichtspektakel en gedonder (waar zelfs de elektriciteit even van uit viel) besloot er anders over.

De volgende morgen was er een early boatcruise om 6u, dus vroeg uit de veren was de boodschap. Tja, een mens moet er iets voor over hebben om wild te zien he. Het was nog vrij koud met de nevel die over de jungle en het water hing. Ook dit zijn onvergetelijke beelden hier in deze omgeving. Deze keer zagen we buiten de diverse aapsoorten, een krokodil met het hoofd van een wild varken in zijn krachtige mond. De rest zit vermoedelijk al in zijn maag, en ja we zagen onze eerste wilde Oerang Oetang. Is toch totaal anders dan ze te zien in een of ander Rehabilitation Centre. Het kan zijn dat ik enkele dieren vergeten ben, maar dit waren de eerste die in me op kwamen tijdens het schrijven van de blog. Na een stevig ontbijt stond er een stevige jungle trk op het programma voor 3u. We moesten laarzen aandoen, en al snel werd duidelijk waarom. Het was er sowieso al drassig en met die hevige regenval van gisterenavond werd het er niet beter op. Het was een diepe modderpoel die de wandeling nog intenser maakte. Weinig wildlife maar wel kledij die zeiknat zijn van het zweet en ondanks de laarzen van boven tot onder onder de modder zat. Een douche was meer dan welkom. Na de middag konden we wat rusten, want om 16u stond de volgende bootcruis op het programma. Opeens ging de gong, zo lieten ze weten dat we ons klaar moesten maken en ons begeven naar de boten. Het leek soms op 'het leven op school' : voor elke maaltijd/bootcruise/wandeling ging de gong

Laughing

De volgende bootcruise was een echte voltreffer. We zagen opnieuw Oerang Oetangs, aapsoorten, neushoornvogels en ja ....de dwergolifanten. Ons wachten werd beloond.. We zagen eerst een kleine uit het water kruipen die veel kracht nodig had om door het modder te kruipen om zich dan in het hoge gras een weg te banen. We zagen hem zoveel moeite doen en kracht uitoefenen om door die modder heen te gaan, waar hij steeds dieper in wegzakte.. Een mens zou willen helpen, maar dat niet veel baten bij een olifant (zelfs niet bij de kleine). Opnieuw waren we zeer tevreden. We stonden allen verbaasd hoe die gidsen die dieren spotten, zelfs met onze neus er voor moeten we nog 3 keer vragen waar het zit, en hij ziet ze zitten terwijl hij met een snelheid van 30 km/u voorbij vaart...

De volgende avond was er een kleine regenbui die gelukkig gedaan was voor de nightwalk. Op zich stelde die niet zoveel voor, wel enkele mooie foto's gemaakt van de kleurrijke kingfisher. Net terug op onze campsite begonnen de weergoden weer van hen te laten horen...En met een fikse regenbui op de achtergrond vielen we moe en voldaan in slaap om de volgende ochtend weer om 6u op appel te staan.

Op de 2e early boatcruise zagen we opnieuw Oerang Oetangs, dwergolifanten, neushoornvogels, silvered leaf monkeys, probosicis monkey, makaak, en de monitor lizard die lag te slapen. Rond 8u30 namen we met spijt in hart afscheid van deze plaats, wat toch een van de hoogtepunten was van de reis. Rond 10u de bus naar KOta Kinabalu. Het is een 5u durende reis, die toch wel mooi was. Passeren voorbij kleine lokale dorpjes, de groene jungle afwisselend met de plantage van palmbomen....Zo, stilaan komt er een eind aan een van mijn mooiste reizen...