The Perfect Trip.reismee.nl

Miri - Mulu N.P.

Hallo iedereen,

Eindelijk nog eens een plaats gevonden waar er vrij snel internet is. Ondertussen zit ik al in Kota KInabalu, maar ben vrij veel achter met mijn blog daar er in de jungle geen of heel traag internet is, laat staan een computer staat.....Tegenwoordig zie je alle toeristen hier met hun smartphone en Ipad alles regelen en bestellen (tickets, reserveringen,...). Het tijdperk van netbook en laptop op reis is blijkbaar voorbii, laat staan pen en papier

Wink

In het guesthouse waar ik logeerde in Miri, kwam ik een Nederlands stel tegen die ik eerder al ontmoette in Kuching en in Bako N.P, waarmee ik 's avonds lekker ben gaan eten in BARcelona, een echte aanrader voro wie ooit in Miri geraakt. Het was best gezellig, maar lag aan de drukke uitgangsbuurt in Miri, wat ik niet gewoon was nadat in Kapit alles sloot om 18u. Via het guesthouse heb ik nog een plaats in een dorm kunnen bemachtigen buiten het N.P. van Mulu, maar het is 50m wandelen tot de inkom van het park, dus zo goed als in het park

De 2e dag in Miri besloot ik naar Lambir Hills N.P. te gaan (32 km buiten Miri). 's Morgens bij het ontbijt kam ik een Belgisch koppel tegen, die ik later ook in Mulu zal ontmoeten.

Maar eerst naar Lambir HIlls - het park ligt 30 km buiten Miri en toch slaagt de bus er in om over die afstand juist 1 u te rijden. Op zich is iedereen hier zeer behulpzaam en vriendelijk. IK heb nog nooit een onveilig gevoel gehad in Borneo. Het N.P. bestaat uit enkele wandeltrails en staat bekend voor zijn watervallen. De trails waren nog van een niveau hoger dan Bako N.P. en het was echt klim- en klauterwerk en dit was echt 'nat zijn van het zweten'. Je kan het vergelijken met een langdurige inspanning, maar niet opgeven en nog door doen...LIters verloren, liters gedronken. Nadien was het wachten op de bus...Na ong 40' kwam de bus vanuit richting BIntulu - die gewoon tegen houden en meerijden naar Miri. Blijkbaar is er hier geen sprake van vaste prijzen, in de ochtend betaalde ik 12 RM (3 euro), in het terugkomen 10 RM (en dit voor een 30 km)

Dan werd het inpakken voor een 4tal dagen naar Mulu. Met een klein tochtzakje waar alles in zit voor een trekking en andere wandelingen. Vanuit Miri met een klein 2 motorig(met schroef) vliegtuig naar Mulu. Opstijgen - vlucht - landen duurt hoop en al 30'. Er zijn maar 2 vluchten/dag. IK werd er opgewacht om naar mijn lodge te gaan, niet wetende dat de lodge 650 m verder ligt. Mulu is enkel het N.P. en voor de rest niets. Ik sliep er in een dorm met een 25 tal bedden, waarvan er een 7 tal bezet waren. Ik informeerde naar de mogelijkheid om de trekking te doen naar de Pinnacles (3 d/2n) - helaas ging ik diit niet halen, daar mijn vlucht om 10u 's ochtends was (dus nog een reden om opnieuw naar Borneo te komen). Ik besloot dan maar om enkele schitterende grotten te bezoeken, en een skywalk te doen. Mulu staat op de lijst van UNESCO Heritage, en dat is duidelijk te zien. Bij de receptie kam ik opnieuw Elke en Tom (belgisch koppel) - waarmee ik dan samen de uitstappen mee gedaan heb. Sosieso is alles onder begeleiding van een gids. Onze eerste uitstap, was de skywalk..een loopbrug die van boom naar boom gaat boven het kruin van de bomen. IK had al eerder een skywalk gedaan in Costa Rica, maar deze was veel spectaculairder. Max breedte was 30 cm van de loopplank met aan beide kanten netten waar je aan vast kon houden. De totale lengte is 480 m , verdeeld over diverse bruggen, wat vrij lang is voor een skywalk (langst in ZO Azie). In de middag wandelden we naar de Deer en Langs Cave..Op zich totaal andere grotten, maar zeer spectaculair. Het hoogtepunt van de dag was dat omstreeks 17u de vleermuizen om de x aantal dagen naar buiten komen om eten te zoeken. Wetende dat er een 8 miljoen vleermuizen in de grotten zitten. En ja hoor, lucky day...daar kwamen ze dan in een grote sliert naar buiten. De hele sliert duurde ongeveer een 20' (als het nie langer was). Je kon het vergelijken met een zwerm bijen van in een cartoonfilm die zo iemand achtervolgen. Zoiets heb ik nog nooit niet gezien.. Het is niet moeilijk dat ze samen, ja je leest het goed 3 ton insecten opeten..

De volgende dag hadden we geboekt voor de windcave en clearwatercave. Het avontuur begon met een boottocht stroomopwaarts, wat niet altijd even gemakkelijk was in het ondiepe water. Opnieuw adembenemende grotten gezien. Je kan zeggen elke grot is hetzelfde, wel ik kan nu het tegendeel bewijzen. In de middaqg bezochten we de Lagang Cave, opnieuw heel anders. Deze was totaal niet verlicht en met onze zaklamp wandelden we door de grot die nog niet zolang open is voor het publiek. Op zoek naar slangen en specifieke insecten die enkel leven in de grotten.

De 3e dag had ik een village walk geboekt, maar door de hevige regenval van de nacht voordien werd dit gecancelled. En als ze hier spreken van regen dan valt het echt met bakken uit de hemel. Morgen wordt een dagje reizen Mulu - Miri - Kota Kinabalu - Sandakan. 3 vluchten op een dag, en weten dat dit de goedkoopste manier is om te reizen.

Helaas valt de trekking in Bario weg, wegen onvoldoende tijd..Tot op heden heeft MASwings nog geen connectie tussen Mulu en Bario, waardoor je eerst terug moet vliegen naar Miri.

Oproep : als er mensen zijn die graag volgend jaar naar Borneo komen...ik zoek een 2 a 3 tal, hierdoor wordt reizen iets goedkoper en gemakkelijker.

Wat betreft boekingen in Maleisie hebben ze hier een zeer eigen visie over het woord 'full booked' Op website zie je staan van MASwing dat er enkel nog 'flexible tickets' over zijn dat de rest sold out...zit je op het vliegtuig en zit die halfvol. Slaping idem...plaats in dorm in N.P. - Full booked - dan hoor ik van een koppel dat ze in de dorm met 3 sliepen waar een 30 tal bedden stonden..

Maar mijn reis voor volgend jaar staat vast..

Reacties

Reacties

sabine VDV

Op deze manier reizen we een beetje mee 'jouw wereld' rond. Ik vind het fascinerend je verhalen te lezen. merci!

rita barbe

Dat meisje Sabine heeft meer dan gelijk, zo reizen we een beetje meer, heel goed geschreven

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!