The Perfect Trip.reismee.nl

Kapit - Belaga - Miri

Vanuit Kapit vertrok ik per boot richting nog dieper in het regenwoud : Belaga. Kapit is het laatste 'geciviliseerde stadje'. Om naar Belaga te reizen heb je in principe een permit nodig, het probleem is de dame te kunnen bereiken om deze permit te kunnen krijgen. Ik reisde zonder permit en zonder enig probleem. Er werd nooit gevraagd om die permit. Het is een ommeweg, om naar Miri te reizen, maar je komt op plaatsen waar weinig toerisme komt. Het was alweer 5 uur per boot. Zie het eerder als een 'waterbus' die mensen onderweg afzet op hun geisoleerde longhouse langs de rivier. Mensen moeten de boot nemen, om boodschappen te doen ik Kapit (waar volgens Westerse normen weinig te kopen valt). Eens aangekomen in het kleine jungledorp waar 800 mensen leven, werden we vriendelijk onthaald. Ze waren alles in de gereedheid aan het brengen voor het komende weekend. Er ging een soort fesiviteit door met wedstrijden van roeien (tussen de 15 en 98 mensen per boot)...jaja je lest het goed. Het is een wedstrijd tussen diverse stammen. Verder is er ook een wedstrijd om de beste longhouse te bouwen.. De winnaar krijgt een geldsom van 500 MR. We voeren met een smalle boot, waar we een korte tocht door de jungle deden. Onze kleine gids (little monkey) kapte de wildgroei met een machete kapot. Je rook de geur van de jungle. Na een 20' wandelen, kwamen we terecht bij een waterval..In the middle of nowhere.

De dag nadien besloot ik om per 4WD te rijden naar het kruispunt waar de bus van Sibu naar Miri rijdt. Het werd een 3u durende rit op offroad, geharde aarden wegen met rotsblokken enz.. Het leek soms een rollercoaster, een zeer slalommend parcour met hellingsgraden van 10%. Indien je snel wagenziek word, is dit niet echt een aanrader, want je wordt echt 'geshaked'.. Eens aangekomen op het kruispunt, kwam ik een local tegen, die ook wachtte op de bus. Ik deelde een zak popcorn met hem. Hij stopte de bus en we reden samen richting Miri. 's Middags namen we een stop om wat te eten, en trakteerde hij me op een cola..That's life hier. Ondertussen goed en wel aangekomen in Miri, nu proberen alles te regelen voor Mulu N.P. en Bario. Helaas zit ik al over halfweg...

Undecided

rita

Nog altijd ernstig aan het lezen. Spijtig dat je al halfweg bent.
Wij met onze ouderdom zouden zeker gewacht hebben op een permit voor wat?
Erg van al dat boom kappen in je vorige reportage, net ofdat we die niet nodig hebben GREED.

gem.

alweer de nodige avontuurlijke toestanden, zo te lezen...en ook opnieuw veel contact met de lokale bevolking.. fijn! wat spreken de mensen daar als taal? met toeristen Engels veronderstel ik, maar zoveel toeristen zijn er toch niet? en davidoff, je bent nog maar halfweg en je spreekt al van een volgend project...geniet maar ten volle van deze hoor!
we zullen wachten tot je terug bent voor je foto's- kunnen ook niet anders- toch al verbazend, dit heet- van -de- naald nieuws!