The Perfect Trip.reismee.nl

Bako N.P. - Jungle's Paradise

Wat een ervaring was Bako...

Wink

We reden 's ochtends met een 3 tal naar de ingang van Bako N.P. Na de nodige registratie en administratie wordt je met een boot naar het eigenlijke park gebracht. Op zich was de boottocht al mooi. We voeren langs een vissersdorpje waar ze vissen via een houten constructie, waar ze hun netten aanhangen. Langs beide kanten zie je de eerste wiildgroei van torenhoge bomen. Na een 20' kom je dan aan in het eigenlijke park..Afhankelijk van het tij maak je een 'wetlanding' op het strand of via de boat terminal. Indien laag water kan je niet bij de boat terminal geraken en is het een mangrove die droog ligt. Bij aankomst werden we onmiddellijk geconfronteerd met de wilde makaak apen die uit zijn op eten. Een tip, doe niets in plastiek zakjes, maar steek alles weg. want eens ze aavallen ben je verloren. Eerst zie je er 2 en als ze aanvallen zie je ze van overal komen. Na de nodige registratie alhier, besloten we om de Kecil trail en Basil Trail te doen. het zijn op zich geen lange afstanden, maar het klimaat en de toestand van de paden maakt het vrij intens. De paden zijn niet altijd even plat. Meestal is het wat wandelen over boomwortels of steile trappen, waardoor je goed moet geconcentreerd zijn. Elke wandeling is een inspanning, en valt niet te vergelijken met hier. Je zweet je te pletter. Liters vocht verlies je, dus liters drinken is de boodschap. Maar de inspanning langs de schitterende trail met diverse soorten pitcherplanten (bekerplanten = vleesetende plant) en dichtbegroeide omgeving wordt beloond door een idyllisch strand. Je bent er bijna helemaal alleen. Een strand omgeven door de jungle. Het zijn beelden die ik in het verleden enkel kende van op TV. Na een heerlijke zwempartij besloten we met de boot terug te gaan naar het kampterrein. Tijdens de trekking zie je weinig tot geen dieren. Deze bevinden zich in de omgeving van het kampterrein. Ze eten enkel bladeren en vruchten van bepaalde bomen, deze zijn gelegen rond het kampterrein. We zagen dezelfde avond wel een 30tal neusapen. Zoals de naam zegt hebben de mannetjes een immense neus. We hadden echt geluk om deze aapsoort van zo dichtbij te zien. Normaal vertoeven ze in de boomtoppen. Langs het wandelpad op ons kampterrein zagen we enkel vipers in diverse afmetingen en diktes. Gelukkig staan de lodges op palen

Laughing
. De eerste dag in Bako was alvast super geslaagd. WE hebben vandaag ondervonden hoe het is om wandelingen te maken onder deze omstandigheden.

De 2e dag deden we de Tajor trail, een ietwat langere trail. We voeren met de boot erheen en wandelden terug. We besloten om een gids te huren met ons 5. Hij vertelde ons (toen we op het strand aankwamen) dat het een pittige wandeling zal worden. De trail start met een steil steen waar je via een touw naar boven moet klauteren om dan de tocht verder te zetten via klim- en klauterwerk met wortels van de woudreuzen. Het is slechts een 300 m, maar het duurt een eeuwigheid en al snel zijn we nat van het zweet. Gelukkig hadden we schaduw van de begroeing, maar het 2e deel wa in vlakke zon. Toch wel biezonder hoe divers de vegetatie hier is. Na een 2.30' wandelen waren we terug voor een heerlijke lunch ennet voor we aankwamen zagen we silvered leaf monkey (volksmond worden ze 'David Beckhamapen genoemd, omwille vanhun kapsel). We hadden echt geluk, want we hebben nu alle diverse aapsoortengezien die r zijn in Bako.Enals schot in de roos, zagen we eenvliegende maki. In de middag beslotenwe om nogeen extra trail te wandelen (Paku Trail) wat op zich maar 800 m is, maar zeer technisch. We moesten door 2 rotspartijen door wandelen, iets wat je als toerist niet zou vinden, daarom noemt het ook de 'guide trail'. Deze trail was vroeger de beste wandeling om de neusapen te zien in de vroege ochtend. ZElfs voor deze kleine afstand konden we onze T-shirt echt uitwringen. Tijdens de nachtwandeling zagen we enkele insecten, schorpioenen, kikkers, kingfisher, enz..

Vandaag de laatste dag was het een relax dag, het regende maar ondanks dit bleef het warm. De jungle werd nog groener en het rook heerlijk. Dit is echt een park naar mijn hart en voel me hier supergelukkig. Dat is waar ik al jaren naar verlangde..En het is nog maar het begin van mijn reis. Mijn reis kan nu al niet meer stuk. Om in 1 woord samen te vatten : MAGISCH

Katrien vdberghe

Lijkt me een super toffe reis te worden! Geniet ervan. Groetjes uit Hood River, Oregon, USA waar we al meer dan 550 km gefietst hebben in de Cascade Mountains

sandra

Heyyy, blij dat je zo intens geniet! Leuk je te lezen buddy x