The Perfect Trip.reismee.nl

Kuching

Hallo iedereen,

Hier volgt mijn eerste verslagje uit Maleisisch Borneo. Afgelopen dinsdag goed aangekomen in Kuching (Sarawak). Het was opnieuw even wennen aan de tropische temperaturen, maar ondanks dit is Kuching de ideale uitvalsbasis om je reis door Borneo te starten. Het is de drukste stad van Sarawak ontsiert/ versiert (volgens wens) men kitcherige beelden van katten op elk rondpunt hier in de stad. Vandaar het ook de 'kattenstad' genoemd wordt. Net zoals in Kuala Lumpur zijn de Chinese invloeden hier nog heel sterk. Soms heb je het gevoel dat je in China bent. Overa kleine steegjes met winkeltjes die CHinese prullaria verkopen. De lokale restaurantjes daarentegen zijn superlekker en super goedkoop. Voor een 10 MR (2.5 euro) heb je hier gegeten en gedronken..en het smaakt heerlijk. Desondanks dit is Mc Donalds en KFC hier precies al goed aanwezig...Maar dat is niets voor mij. Mijn eerste dag bestond vooral uit sight-seeing en wat informatie ophalen in het visitor centre over wat er allemaal te doen is. Verder bracht ik een bezoekje aan het Sarawak Museum. Het is toch even wennen om in deze tropische omstandigheden te wandelen. Elke wandeling is toch een inspanning, maar dat went wel merk ik later.

In de valavond bezocht ik Kuching Wetlands. Met een motorboot vaar je langs magrove, waar we onze eerste wildlife gespot hebben (dolfijnen en neusapen). De volgende morgen ging de Semenggoh Nature Reserve gaan opzoeken waar de alomgekende Orang Utangs verblijven. Ze zeggen zeer duidelijk dat er geen garantie is om ze te zien, daar dit geen zoo is, maar een immens park waar de semi- wilde apen verblijven. Enkel tijdens het voedermoment kan je dit park bezoeken. Na een 30' zagen we een moeder met een jong wat hangen aan takken net naast de wandelweg in het park.. Toch wel een immense indruk om deze langharige bruine apen in het wildte zien. In de middag heb ik mijn logement voor Bako N.P. geboekt, en met een songpan de rivier overgestoken om de kampungs te bezoeken. Dit is een totaal ander beeld die je krijgt van Kuching. Veel armer, opvallend ;inder toerisme, maar daarom iet minder mooi. Hier heerst nog het echte leven van Kuching. 's avonds zijn we met een 8 tal echt local food gaan eten. Het heet steamboat en is een variant op de Chinese hotpot. In een etalage liggen er diverse soorten vis (krab, inktvis, ...), vlees en groentjes. Het is een 'all you can eat' formule. Je maakt een eigen bouillon en daarrond is er een soort grill waar je alles kan bakken. We zaten er als enige toeristen in een restaurant verlicht met flashy neonlichten. Het leek soms eerder op een bordeel.

Verder is mijn ticket van Kota Kinabalu geboekt. Ik vlieg 's morgens van KK naar Kuala Lumpur en 's avonds vlieg ik van KL naar Brussel. IK heb besloten om mijn hele reistermijn hier op dit schitterende eiland door te brengen. De volgende dagen breng ik door in N.P. Bako. het is 1 van de oudste parken en staat bekend voor zijn fauna en flora en wildlife..

Tot later

Reacties

Reacties

Rita Barbe

Dat ziet er weer prachtig uit.
Hier in het zuiden van Florida hebben we ook veel mangroves
die beschermd worden. Zodus kan ik het me wel voorstellen, ook de hiking in een tropish klimaat,wel 10 keer moeilijker dan in een kouder klimaat.
De macaques hebben we niet maar mischien best ook.
Dat KFC het zo goed doet daar wisten we al daar het op de beurs naar omhoog gaat. Zij vinden dat lekker terwijl ze zelf zulk goed voedsel hebben
Het moer er prachtig zijn

Marijke

Super om je reisverslag te lezen ! Het ziet er "weerom" een prachtige reis uit ! Geniet volop verder !
Grtz

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!