The Perfect Trip.reismee.nl

Aruba

In het najaar van 2000 zei ik België even vaarwel, en ging ik werken in een ziekenhuis op Aruba. Ik had mijn werk als verpleegkundige hier opgezegd en koos om voor onbepaalde tijd naar Aruba te gaan werken. Het werd net geen 2 jaar.

Al snel kwam ik er achter waarom er op de nummerplaten van de auto's stond 'ARUBA...ONE HAPPY ISLAND'.

Ik werd er super ontvangen door Nederlanders en Belgen die er al werkzaam waren in het ziekenhuis. Nadat ik de eerste 2 maand verbleef in het appertement, verbonden aan het ziekenhuis ben ik gaan samenwonen met 2 andere Belgen. Het werken in een ziekenhuis aldaar is totaal verschillend met hier, maar toch heb ik er iets bijgeleerd.

Aanpassen is de boodschap, en de leuze is daar echt op z'n Caraïbisch...Is 't niet voor vandaag, dan is het voor morgen', dit in sterke tegenstelling tot onze prestatiegerichte Westerse maatschappij. Dit was de grootste aanpassing, en daar leer je ook naar leven. Stress kennen ze er niet, mede doordat het ziekenhuis een monopolie heeft op het eiland (enigste ziekenhuis). Na mijn uren in het ziekenhuis stond ik als DJ achter de bar in 'The Cellar'.

Aruba, hoe kan ik het beter formuleren als een idyllische plaats die je kent van in de reisboekjes met parelwitte stranden, azuurblauwe zee, palmbomen en heel het jaar door temperatuur van rond de 30°. Een echt paradijs voor elke watersporter (Kitesurfen, duiken, zeilen,..) Cultureel valt er niets te zien buiten de ruwe noordkust met de 'Natural Bridge' en een ruïne van een fort. Het eiland heeft een lengte van om en bij de 30 km, en max breedte is 8 km. Maw in één dag heb je het hele eiland gezien. Er is 1 N.P. Arikok, maar stel er niet teveel van voor.

Het eiland is vooral gericht op toerisme, met low en highrise hotels van bekende ketens als HYATT, Radisson, enz..Het blijft evolueren met toerisme op de eerste plaats. Alles is gelegen rond de hoofdweg LG Smith Blvd die loopt van het zuiden (San Nicolas) naar het noorden (Lighthouse).

Ze brouwen er wel hun eigen bier (Balashi), maar ook andere bieren als Amstel Bright en andere bieren zijn hier vrij populair.

De taal is Nederlands en het lokale Papiamento (een mix van Spaans, NL, Afrikaans, ...)

Van hier uit heb ik met enkele collega's rondgereisd in Zuid-Amerika en naar Puerto Rico.

Ik kijk er met veel plezier aan terug naar de BBQ en feestjes op het strand, het carnavalgebeuren, de vriendelijke collega's....

Een echte aanrader

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!