The Perfect Trip.reismee.nl

Chiang Mai - Sukothai

Chiang Mai - Sukothai

In Chiang Mai heb ik een 1 daagse rondtrip gemaakt. We bezochten een orchideeenkwekerij, een grot, en niet te vergeten brachten we een bezoekje aan de Karen Padaungvillage (beter gekend als de longnecks). Het is er zeer toeristisch, maar anderzijds ook indrukwekkend om hen te zien. Meisjes krijgen vanaf 5 jaar 10 ringen rond hun nek gebonden en zo evalueert dat tot maximum 24. Al deze ringen (gemaakt uit brons) wegen samen tot 5 kg. Waarom doen ze dit? Hoe meer ringen ze dragen, hoe 'mooier' ze zijn. Naast deze stam 'leefden' mensen van de Akha en Lao tribe. Net zoals de mensen van de Padaungvillage is het puur voor toerisme dat ze nog zo rondlopen. De volgende dag volgden Ine en ikzelf een cursus in het batiken. En ik moet zeggen dat het tegen alle verwachtingen in reuze mee viel. Dezelfde avond werden er voor het Loy Kratong Festival meer dan honderden ballonnen (een soort kleine luchtballonnen vervaardigd uit papier) in de lucht gelaten. Deze traditie is typisch voor Chiang Mai, en dit gedurende de hele tijd van het festival (6 dagen). De volgende dag reden we richting Sukothai via Pithsanulok. Eens aangekomen in Sukothai werden we opgehaald door iemand van het guesthouse (TR Guesthouse). Tijdens het Loy Kratong festival zijn de prijzen van de kamers hoger, want ook veel Thai komen speciaal hier feesten, want in Sukothai is het Loy Krathong festival ontstaan (herdenking aan Sukothai die de eerste hoofdstad was van Thailand). Dit festival gaat door in het Historical Parc Sukothai (Old Sukothai), dat 12 km gelegen is van het nieuwe gedeelte van de stad. Dit park is echt de moeite waard om te bezoeken en mag niet ontbreken tijdens je vakantie hier. Je kan een fiets huren over de ingang van het park, zodat je het op je eigen tempo kan bezichtigen. Het is een site vol ruines en buddha afbeeldingen.
Tijdens het festival heerst er hier 's avonds echt een feestelijke sfeer: overal kraampjes, winkeltjes, sport- en zangwedstrijden en dit allemaal tijdens het koele seizoen hier in Thailand (35 graden en meer...) en niet te vergeten, is er het licht- en vuurspektakel die zich afspeelt tussen de ruines in het park