The Perfect Trip.reismee.nl

Noord Thailand & the Golden Triangle

Noord-Thailand & Golden Triangle

Hier in Chiang Mai valt er van alles te beleven. Je kan een trekking doen naar het Doi Inthanon N.P. of een trekking naar de Hill Tribes, mountainbiketrips, of gewoon een Thaise kook- of batikcursus volgen. Het is een ideale uitvalsbasis om het noorden beter te verkennen. Net voordat we richting Chiang Saen gingen, konden we nog even genieten van de wekelijkse avondmarkt (zondagavond) in Chiang Mai. Dan wordt de hoofdstraat van 's middags tot 's nachts afgesloten en heerst er een gezellige sfeer. Tal van lokale, kleurrijke en verlichte kraampjes en dat bij een zomerse temperatuur.
De volgende dag reden we richting Chiang Saen via Mae Sai. Dit dorpje is totaal niet toeristisch, en gelegen naast het centrum van de Golden Triangle. We verbleven in Gin's Guesthouse, wat een echte aanrader is (staat in Lonely Planet). Ze organiseren trekkings, boottochten op de Mekong rivier, en 1-dagstrips volgens keuze van de klant. Wij besloten om een bezoek te brengen aan de Akha stam, een Pagode op het topje van een berg waar je een prachtzicht hebt over het hele 'Golden Triangle' gebied, een waterval in een jungle-achtig landschap, een bezoek aan een dorp waar ze zijderupsen kweken en de zijde ook verwerken en een zonsondergang aan het Chiang Saen-meer. Het voordeel van al deze plaatsen was dat wij er als enige toeristen waren. Zelfs bij de Akha stam hadden we het gevoel dat we te maken hadden met een van de weinige stammen die niet echt een toeristische trekpleister zijn en waar hun gewone levensstijl verder gaat. De dag van ons bezoek waren ze hond aan het klaarmaken om te voorkomen dat de hevige regenbui van afgelopen nacht nog een gevolg zou krijgen. Ook bij het inzegenen van een nieuw huis eten ze hond (de zwarte zijn de beste, wordt je het sterkste van). Tijdens de daguitstap ging de gastvrouw van het guesthouse mee, een ex-lerares, een betere gids kun je niet hebben!
Een andere trip was een boottocht op de Mekong Rivier. Tijdens deze boottocht ben je gedurende een 45 op grondgebied van Laos (jaja, zijn dus ook in Laos geweest). Het is er natuurlijk een supertoeristische bedoening met tal van shops en een postbus, waar je een kaartje kan sturen naar huis. Halverwege stopt de boottocht bij de poort van de Golden Triangle en een grote gouden Buddha. Voor de geintresseerden is er ook een opiummuseum die je kan bezoeken.
We blijven nog enkele dagen in Chiang Mai en vertrekken dan richting Phitsanulok en Sukhotai om daar oa Loy Kratongfestival bij te wonen (lichtjesfestival) en een bezoek aan het historisch park te brengen. Daarna reizen we terug naar Bangkok om de laatste dagen van deze reis door te brengen.