The Perfect Trip.reismee.nl

Lhasa - Kathmandu via de Friendship Highway

We verlieten Lhasa in de vroege ochtend met 2 jeeps (toyota Landcruisers) We waren met 8 personen (3 Nederlanders, 3 Zweden, Ine en ikzelf)
Van Lhasa naar Gyantse (261 km):
Op 8 oktober startten we onze overlandtoer naar Kathmandu. De eerste dag werden we direct geconfronteerd met een van de vele hoge bergpassen die we in de komende dagen nog meer passeren. De eerste lag op 4740 meter. Vanop die pas hadden we een prachtuitzicht op het Yamdrok Lake. We passeerden vele kleurrijke lokale dorpjes vooraleer we in de vooravond toekwamen in het eerste stadje Gyantse (3950 m). Het is een typisch stadje waar zeer weinig chinese invloeden te bemerken zijn. Een van de hoogtepunten in deze stad is het Pelkor Chode Monastery. Deze heeft een 5 verdieping hoge stupa, met op elk verdiep verschillende kappellen met muurtekeningen. Bovenaan heeft deze stupa 4 paar ogen, elk paar gericht naar een windstreek. Prachtig!
Gyantse naar Shigatse (90 km):
Nadien opnieuw in de jeep,richting Shigatse(3900 m), de 2e grootste stad in Tibet . Het werd een rit over zanderige, hobbelige wegen (als je van wegen kan spreken???) In Shigatse bezochten we het Tashilhunpo Monastery. Het is een van de grootste nog actieve kloosters.
Shigatse naar Shegar (New Tingri) via Lhatse (244 km) :
Ook vandaag konden we weer genieten van het oh zo mooie landschap van Tibet. In Lhatse stopten we voor onze lunch. We moesten helaas onze lunch in de auto opeten, want we werden continu lastig gevallen door bedelende kinderen en dito ouders, zodat we niet op ons gemak en al helemaal niet smakelijk konden eten. Zo zie je dat het toerisme ook negatieve invloeden heeft op de lokale bevolking. Als er geen 'rijke' toeristen langs kwamen gingen ze waarschijnlijk op het land werken om aan hun eigen voedselbehoefte te kunnen voldoen in plaats van te gaan bedelen.
We gaan nu geen kloosters meer bezoeken, maar beginnen aan onze trekking naar Mt. Everst Base Camp.
trekking dag 1 : CHAY - TASHI DZOM
Daar Ine periodisch nog last heeft van hoogteziekte besloten wij om van Chay tot Ulung in de jeep te blijven. We moeten namelijk de Pang-La Pass over die 5200 m hoog is, maw: je moet 900 m stijgen op 1 dag, wat ontzettend veel is. De rest van de groep ging deze wandeling te voet doen. We hadden een prachtuitzicht op de Himalaya met onder andere de Mt. Everest. De koude temperatuur moesten we erbij nemen....We werden in Ulung afgezet en wandelen op ons gemakje richting Tashi Dzom (4300 m) De drivers bleven wachten in Ulung op de rest van de groep. Het begon te schemeren en nog steeds geen nieuws van de overigen. Wij besloten alvast een slaapplaats te zoeken. Toeval of niet kregen we 10 min later telefoon van de rest van de groep om te melden dat ze verkeerd gelopen zijn en terug op de beginplaats waren: CHAY. Ik ben dan teruggewandeld richting Ulung (8 km) en zag de drivers voor mijn ogen wegrijden om hen te gaan zoeken. Op de terugweg had ik geluk en kon ik per paard en kar mee terug richting Tashi Dzom. Tijdens deze tocht zag ik de jeeps naderen en legde hen de hele situatie uit. Ze zijn dezelfde avond nog de rest gaan halen in Chay. Eind goed, al goed. (Wat zouden die Hollanders toch doen zonder de Belgen!!??!!)
trekking dag 2 TASHI DZOM - CHODZOM
De rest ging wat uitslapen want ze waren 's nachts pas terug van hun avontuur. Ine en ik gingen richting Pasum (10 km) en besloten hen daar op te wachten. Opnieuw passeerden we vele kleine dorpjes, mensen die op het land werken, overal yaks en af en toe een glimp van de top van de Mt. Everst. Ine die was meer onder de indruk van het bergachtig landschap rondom de valleien zelf. De jeeps bleven in Pasum en vandaar startte de trekking zonder jeeps. dat wil zeggen dat je al het nodige gerief moet meenemen voor de komende dagen. We waren slechts met z'n 3 die de tocht te voet verder zetten richting Chodzom. De rest was uitgeteld en besloot om de minibus te nemen naar Chodzom (CNY 40). Het is ook van hieruit dat je de minibus neemt richting Rongbuk Monastery (80 CNY).
Het werd een pittige wandeling van ongeveer 15 km. Het laatste stuk kregen we een HELE sterke tegenwind (het strand van Oostende is er niets bij!) en we werden voor de eerste keer geconfronteerd met hoe uitputtend een trekking kan zijn op hoogte.
Chodzom is echt niet meer dan enkele erbarmelijke lokale huisjes en we overnachtten in een 'guesthouse' die gerund werd door een sherpa. We sliepen in de 'living' rond de stoof op de zetelbanken. Hij maakte popcorn voor ons en we kropen vroeg onder de wol, of in de slaapzak, moeten we zeggen . Prijs 10 CNY/pers (=1euro). Helaas geen naam van het guesthouse.
trekking dag 3 CHODZOM(4500 m) - RONGBUK MONASTERY(4980 m)
Deze dag was echt hels. Het is een 20 km lange tocht met het eindpunt op 4980 m hoogte. We vertrokken redelijk vroeg, zodat we regelmatig een (brood)nodige rustpauze konden inlassen. De eerste 15 km is slechts licht hellend, maar goed bewandelbaar, maar dan...het spreekwoord de laatste loodjes wegen het zwaarst komt hier goed ter sprake. De zware rugzak begon door te wegen, we hadden overal pijn, krampen in de benen en blaren aan de voeten. De wandeling werd een 'marteling', en de laatste 2 km besloten we samen met het Zweedse koppel om de tocht te staken en de eerstkomende truck tegen te houden om ons af te zetten aan het eindpunt.
trekking dag 4 RONGBUK MONASTERY-EVERST BASE CAMP(5200 m)
Goed ingepakt tegen de kou begonnen we aan de 2 uur durende tocht richting Base Camp.
Ine had geen zin meer in nog een klim en besloot met paard en kar naar het Base Camp te gaan en ons daar op te wachten. Een kleine 2 uur later kwam ik aan op het Everest Base Camp
Het was meer een toeristische trekpleister vond ik. Overal guesthouses in tenten, en zelfs op deze hoogte wordt je lastig gevallen door verkopers van sieraden en dergelijke.
Van Rongbuk naar Tingri(70 km).
Onze terugtocht vanuit Rongbuk naar Pasum deden we per truck. Met z'n allen in de laadbak (Ine lekker warm in de cabine) en richting Pasum waar onze chauffeurs stonden te wachten. Vanuit Pasum reden we verder richting Old Tingri. We reden door de Gara Valley. Het werd eeb offroad parcour en voelde me in mijn nopjes. We reden door rivieren,enz.. De naam 'Landcruiser' komt hier goed van pas. Het deed me soms denken aan een reclamespot voor 'The Camel Trophy'. Old Tingri is een andere uitvalsbasis voor een trekking naar het Everest Base Camp.
Klik hier voor een groter beeld.
Old Tingri - Kathmandu (300 km)
We vertrokken in de vroege ochtend. Rond de middag kwamen we aan in Zhangmu. Het landschap is hier veel groener en totaal anders dan de vorige dagen. Eens de Chinese immegratie gepasseerd reden we over een stukje niemandsland van 7 km.(10 CNY/pp). Dan moet je de Friendship Bridge over om dan eindelijk op Nepalees grondgebied te komen. Na lang zoeken vonden we een jeep waar we met z'n allen in pasten en reden richting Kathmandu reden ($85). Na deze lange vermoeiende dag kwamen we toch nog terecht in het drukke Kathmandu. De douche en scheerbeurt deden meer dan deugd na 9 dagen.