The Perfect Trip.reismee.nl

Lhasa - 3 daagse Namtso Lake

Tashi delek,

Dit is het Tibetaans voor 'hallo'. Na ons cultureel bezoek aan het Potala en de Jokhang Tempel begonnen we aan onze eerste georganiseerde trip. De 3 daagse naar Namtso Lake. We hadden onze trip geboekt bij de F.I.T. die schuin tegenover Snowlands gelegen is. Hier kregen we de beste prijs en hadden we het grootste vertrouwensgevoel (vragen achter Sonam) .
We vertrokken met z'n vijven per jeep naar onze eerste stop: The Ganden Monastery.(45 CNY). Na het bezoek aan dit indrukwekkend klooster zelf, deden Ine en ik de kleine kora rond dit klooster. Ine begon steeds meer en meer hoofdpijn (door de hoogte) te krijgen, elke inspanning werd teveel. Dan ben ik eventjes alleen naar boven geweest waar ik een prachtzicht had over het hele klooster en de prachtige omgeving.
Na een nogal schokkerige rit in de jeep kwamen we bij Drigung Til, een kleiner klooster in een prachtige omgeving. Het was minder mooi dan de Ganden Monastery, maar we passeerden het op de weg naar onze eerste overnachtingsplaats The Tidrum Nunnery. Ook al lag deze overnachtingplaats in een vallei, het bevindt zich op meer dan 4000 m boven de zeespiegel. Aangezien het guesthouse volboekt was (de Chinezen hebben een week verlof nu) sliepen we in een klein plaatselijk 'huisje' dat meer op een stal leek dan op een overnachtingplaats, maar toch was het een prachtige ervaring . Overal in deze vallei hingen er honderden kleurrijke gebedsvlaggetjes gespannen tussen de bergen, de yaks liepen er in het wild rond. Eindelijk het gevoel van dicht in contact staan met de lokale bevolking, waar je gezellig naast kon zitten op de gemeenschappelijke 'hygienische toiletten'. Al bij al sliepen we goed in deze 'stal' en vertrokken we de volgende dag naar Namtso Lake. We passeerden vele kleine lokale dorpjes, en werden regelmatig opgehouden door herders met hun kudde yaks, die de hele weg innamen. De weg was grotendeels zanderig en deed me even denken aan Mongolia. Na de 7-uur durende, vooral hobbelige rit kwamen we dooreengeschud aan bij het Namtso Lake. Dit meer ligt op 4700 meter hoogte, maar eerst moet je een pas passeren van 5190 meter hoog. Ook hier waren de gebedsvlaggetjes in grote hoeveelheden aanwezig. Je hebt een prachtzicht over een immens meer met bergen op de achtergrond met besneeuwde toppen. Ine voelde zich hier in haar nopjes, zo midden in de natuur. We sliepen in een guesthouse aan het Lake. Een overnachting kostte 40 CNY pp/dorm. Alle kamers zijn er gelegen rond een grote kleurrijke zaal die typisch tibetaans versierd is. Na ons diner in een klein restaurantje gingen we vroeg slapen. We lagen pas in bed en onze rust werd al verstoord door Tibetaanse muziek met een fameuze beat. In de vroege ochtend stonden we op om de 'mooie' zonsopgang te fotograferen. Deze werd helaas belemmerd door hevige hagelbuien. Het werd bewolkt en de zonsopgang was niet wat we ervan verwacht hadden. Ine die genoot steeds meer en meer van deze omgeving, en werd voor een uur of twee vermist, want haar wandeling werd langer dan verwacht. Ze kon er nog wel enkele dagen langer blijven. Vooraleer de grote stroom toeristen toekwam, vertrokken we terug richting Lhasa, waar het nu al voor de tweede dag op rij regent. Nu eventjes genieten en nog enkele bezoeken aan een of twee kloosters (Drepung en misschien Sera) vooraleer we aan onze 9-daagse beginnen richting Nepal.