The Perfect Trip.reismee.nl

Chengdu

Het is voor mij nu een beetje een tijd voor relaxen, want dat hoort er ook bij. Hier in Chengdu heb ik nog es een fiets gehuurd en ben naar de lokale dierenmarkt geweest. Er werd van alles verkocht, vissen, kippen, krabben,... De dode gepluimde kippen (zwart en wit) die hangen daar voor verkoop aan een haak. Sommige vissen spartelen uit de teil, waar ze inzitten en wachten op een koper. Die spartelen dan verder op de grond. Allemaal taferelen waarmee GAIA heel veel moeite zou mee hebben. Je kan zowel de viskoppen als de rest kopen. Konijnenkoppen verkopen ze ook. Dit lijkt hier een delicatesse te zijn. Ze zuigen er alles uit, buiten de oogbollen. Nu, het was wel even wennen, maar dat zijn de markten waar we geen toeristen zagen en ze keken ons dan ook aan als snoek toen we eraan kwamen.
Een andere beleving was met de fiets Chengdu doorkruisen, langs het water en als laatste stop de kruiden- en theemarkt. Verder heb ik ook een Tibetaanse wijk opgezocht, waar je enkele monniken ziet lopen, en de ene souvenirshop naast de andere is waar ze gebedsvlaggen in alle kleuren en formaten verkopen, wierook, enz.. Voor de rest is het hier echt luieren, boekje lezen, af en toe ping-pongen en aftellen tot Ine hierheen komt. Dan kunnen we de rest van de reis, gezellig met z'n tweetjes samen doen.

Info Chengdu

Zoals de meeste nu wel weten verblijf ik mijn laatste dagen in Chengdu. Even wat informatie over Chengdu.

Chengdu is de hoofdstad van de Sichuan Province. Een van de belangrijkste troeven uit Chengdu is 'The Spicy Food'. Voor mensen die van echt 'heet'voedsel houden, een adres. Je kan hier natuurlijk ook naar een Mc Donalds gaan, maar daarom kom je niet naar Chengdu. Eens je hier bent moet je de lokale 'hotpot' proeven. Deze restaurants vind je overal en is het meest geliefd bij de lokale bevolking.

• Hotpot kan je vergelijken met een soort fondue. Er staat een gasbrander onder tafel, het kooktoestel staan als het ware in de tafel. Er wordt een metalen schotel opgezet, die van 2 verschillende vakken vorzien is. In de ene zit er gewone bouillon met wat kruiden en knoflook. De andere bouillon is op basis van Sichuan pepers, en de alomgekende rode pepers(zeer spicy dus)Dan begeef je naar een soort buffet dat bestaat uit groenten, vlees en orgaanvlees. Wij hielden het voor alle zekerheid bij de groentjes. Het orgaanvlees en de konijnekoppen zijn het meest geliefd bij de Chinezen die dan deze hoofdjes uitzuigen.Er bestaat ook een 'dog hotpot', maar dit hoeft waarschijnlijk geen uitleg...
  • In Chengdu heb je verschillende busstations (10-tal). Deze zijn afhankelijk van waarheen je reist. Net zoals Beijing werken ze hier ook met 1e en 2e ring rond de stad. Bussen : een ticket varieert tussen 1 a 3 CNY per rit.
  • Enkele dagen geleden was er hier een mooncake festival. Dan wordt er hier massaal kleine cakejes aangekocht, en gaat de familie 's avonds met z'n allen gezellig naar de maan kijken. Deze cakejes zijn op basis van noten en graan, bonen, enz..de ene is wat beter dan de andere. Er wordt wat thee bij geserveerd. Het was hier bij Sim's een gezellige bedoening.
  • Een reden waarom ik hou van dit hostel. He tis gelegen buiten de centrale stad in een lokale wijk. Het is gelegen in een klein steegje, mensen doen er niets anders dan Mah Jong speelen voor geld (mag normaal niet, maar ja...) Het is ook niet dezelfde regels die wij kennen van Mah Jong op de computer. In de straat zijn het allemaal precies kleine garageboxen, deze worden 's avonds omgetoverd tot lokale bioscopen. Ze hebben elk een TV toestel en een DVD speler. En er wordt gefascineerd gekeken naar Chinese soaps (superslecht, maar ze zijn niet meer gewend) of films. Eens de bioscooptijd bezig is hoor je geen enkel Chinees nog roepen of lawaai maken. dan is het eindelijk stil.