The Perfect Trip.reismee.nl

Chengdu

In de vroege ochtend namen we afscheid van Mama. Ze had de dag ervoor een ticket geregeld voor ons naar Panzhihua. We werden naar het lokale busstation gebracht. We namen onze bagage mee op de bus, maar toen bleek dat de rugzakken het dak op moesten. Amir en Ophil klommen erop en bevestigden onze rugzakken, maar...daar bleef het voor hen niet bij. Nihao (hallo), riepen Chinezen die blijkbaar ook deze bus mee reisden, terwijl ze als hint mijn medereizigers hun bagage toestopten en Xiexie (dankjewel) zeiden. 5 RMB, riep Amir al lachend terug en na nog wat lachen en gek doen vertrokken we dan eindelijk richting Panzhihua. Het was een klein busje, weinig luxe, maar het reed.De weg liep langs kleine lokale dorpjes met soms zeer smalle wegen waardoor ik het gevoel kreeg dat ik op de 'most dangerous Road of the world' in Bolivie zat. De weg was tamelijke hoog gelegen en zat vol haarspeldbochten. Aan de ene kant meters hoge rotsen, aan de andere kant diepe ravijnen. De enige verschillen: hier is de weg geasfalteerd en aan de ravijn-kant liggen betonnen blokken die zouden moeten voorkomen dat het wegverkeer naar beneden stort. Halverwege stopten we in een lokaal restaurantje langs de weg. Je wilt niet weten hoe het eruit zag, maar alles werd goed klaargemaakt in de wok. We namen 5 verschillende soorten schotels, zo proefden we van alles iets. Prijs : 5 CNY/persoon (is 0.50 euro). Na deze maaltijd reden we verder. De rit werd nog even belemmerd door een truck die (toch) de diepte was ingesukkeld. Een andere truck stond dwars op de weg en probeerde hem met eem kabel naar boven te trekken. Zo onstond er een lange file, gelukkig besloten beide truckchauffeurs om de poging op te geven en lieten eerst al het verkeer door. Na 8 uur rijden kwamen we aan in Panzhihua, een dorpje waar niets te beleven valt en namen er dan maar onmiddellijk de (volgepropte) bus naar Jingjiang station waar we de trein naar Chengdu op moesten. Voor ons vertrek uit Lijiang had Mama op een briefje geschreven dat we 5 tickets voor hardsleeper nodig hadden van Jingjiang naar Chengdu. Ik gaf dat briefje af en geloof het of niet...we kregen direct onze tickets. We sprongen een gat in de lucht omdat we direct konden vertrekken. Amper 1 uur later vertrok onze trein richting Chengdu. Het werd een 15u durende rit. Daar aangekomen reden we naar Sim's Cozy Guesthouse. Het was opnieuw even wennen om na al die kleine dorpjes terug in een miljoenenstad met al zijn drukte en lawaai terecht te komen, we aten er in een vegetarisch restaurant in Wenshu Monastery.
Vandaag zijn we vroeg opgestaan en hebben een bezoek gebracht aan het Chengdu Panda Breeding and Research Centre. We vertrokken om 7.30u om de voedertijd niet te missen, die tussen 8.30 en 9.30u is en niet om 9.30 zoals in de Lonely Planet geschreven staat. Indien je een georganiseerde toer doet betaal je 70 RMB, wij gingen op onszelf en waren 32 CNY kwijt.
Hoe er geraken ? Schuin tegenover het guesthouse neem je bus # 1. Je stapt af op de laatste bushalte. Je wandelt naar 'Long distance bus' en vraagt naar de bus die naar de Panda's gaat, is ook bus#1 (1 CNY). Die zet je af aan de ingang van het park. Entree : 30 RMB.
Morgen richtig Emei Shan (trekking) en Leshan. Tot later. Greets.