The Perfect Trip.reismee.nl

Kunming

In Kunming kwamen we in een luxe hostel terecht : Camillia Hostel. Het is een hostel verbonden aan een hotel. Kunming is een van de veiligste steden in China. Internet is er een probleem, of zeer duur (naar Chinese normen) en je vindt ze bijna nergens. Als je ze vindt zijn ze zeer traag. Sinds de treinrit reis ik samen met 3 andere backpackers en we schieten goed op met elkaar, vandaar dat we nog een tijdje samen zullen optrekken, want iedereen gaat dezelfde kant op. We gingen de stad wat verkennenm en wat kom je tegen in het midden van de mainstreet : een Carrefour. Wat was het heerlijk om nog es westerse produkten te kopen als goeie chocolade, kaas,.... Verder hadden we gehoord dat er een dierenmarkt was. Na lang zoeken bleek het wat tegen te vallen. Alleen kuikentjes die in fluorescerende kleuren geverfd waren en samen de vogeltjesdans deden. Later kwamen me in de kleine steegjes terecht, waar minder toeristen komen. Daar verkochten ze schildpadden, vissen, honden, cavia's, slakken,...als het nu als huisdier is, of om te eten? De keuze laat ik aan jullie. Het is echt leuk zo te vertoeven in die kleine steegjes en de lokale sfeer op te snuiven. De volgende dag brachten we een bezoek aan Western Hills.
Hoe er geraken :
Je neemt de lokale bus nummer 5 in de hoofdstraat. Aan halte bustransfer nr 6 (dat zeggen ze in het engels) stap je uit en neem je bus nummer 6. Goed om weten : de bus kost 1 RMB per persoon, ze kunnen geen geld teruggeven, dus zorg dat je briefjes of muntjes van 1 RMB bij je hebt. De lokale bus nr6 brengt je aan de voet van de Western Hills.
Andere optie : neem de minibus (station is tegenover busstation nr6). Voor de minibus betaal je 3 RMB en die brengt je in het park waar de wandeling begint.
Dan begint een wandeling naar boven. Onderweg kom je tal van winkeltjes tegen die souvenirs proberen te verkopen. Halverwege betaal je 35 RMB inkom voor de Dragon Gate en andere tempels en paviljoenen. Het is zeker de moeite, en bij mooi weer heb je prachtuitzicht over de hele regio. Alle paviljoenen zijn zeer goed aangeduid met wegwijzers. Neem er ongeveer 3 à 4 uur voor uit. Je kan terug naar beneden via Stone Forest, naar dat stelde niet veel voor. Je kan ook een zetellift nemen (15 RMB) waarop je waarschijnlijk ook een mooi uitzicht heb. Eens terug op de plaats van aanvang staan er verschillende minibusjes klaar om je terug naar Kunming te brengen. Verder hebben we niet zoveel gezien in Kunming. Ik had al genoeg van cultuur en tempels. En het weer zat niet mee. Ik moest voor de eerste keer mijn regenjas bovenhalen.
Mijn busticket naar Dali had ik geregeld bij het travelagency van het hostel (103 RMB) voor 5 uur bus. Na opnieuw een stevig ontbijtbuffet te benuttigen in het hostel, vertrokken we met een luxe bus richting Dali..Er werden enkele films getoond om de tijd te passeren.