The Perfect Trip.reismee.nl

Tanzania & Zanzibar

Tanzania & Zanzibar : HAKUNA MATATE

De grensoversteek van Malawi en Tanzania ging niet echt vlot aan de immegratie van Tanzania. Tja, onze groep bestond ook uit een 14 tal personen, dus dat neemt ook meer tijd in beslag. Na de nodige administratie en een uur wachten ongeveer kregen we ons paspoort met stempel. KARIBU in TANZANIA.

Vanaf nu worden de afstanden steeds groter, dus de uren die we doorbrengen in de truck worden steeds langer. Gelukkig konden we onze tijd invullen met UNO, kaarten, wat woordspelletjes en muziek van de diverse Ipods. Het landschap verandere volledig. Mooie aangelegde wegen, met de typische baobab bomen aan de zijkant. Af en toe passeerden we wat kleine dorpjes, waar iedereen naar ons zwaaide. Voor het eerst konden we op de Iranga Farmhouse camping genieten van een heerlijk tasje verse koffie. De bar was zeer gezellig ingericht. Zie het als een grote compound, ingericht mijn kleine houtkachels met zetels er rond, zoat we ons konden verwarmen rond het gezellige vuur. Het was de eerste keer dat ik mijn fleece bovenhaalde. De tocht werd verder gezet naar de drukke chaotische stad Dar Es Salaam. Overal hectisch verkeer, files, kleurrijke straattaferelen...enz.. Onze kampplaats was opnieuw gelegen aan het strand. Het was wel wat wennen om overal Maasai mensen te zien rondlopen, die in hun rode doeken gewikkeld zijn, en rondlopen op sandalen gemaakt van autobanden, en overal versierd zijn met kleuurijke juwelen, oorbellen enz... Vanuit Dar Es Salaam namen we de ferry naar het paradijselijke Zanzibar. We sliepen eerste in Stone Town, de stad waar Freddie Mercury is geboren en zijn eerste 8 levensjaren heeft doorgebracht. Overal stonden verkopers met voetbal T-shirts van Zanzibar/Tanzania en zonnebrillen. We wandelden door de winkelstraat waar we continu werden aangeklampd om iets te kopen..Samen met Stephen besloot ik maar iets te gaan drinken in een bar op het strand. Daar werden we aangesproken door een local om te komen eten bij hem deze avond op de foodmarket. We weiden dat we gingen komen om van zijn 'gezaag' af te zijn. Vanuit de bar hadden we een mooi zicht over de diverse schepen en de typische vissersboten die passeerden. We deden de 'spicytour' . Inhoudelijk is dit een korte historische tocht door Stone Town, bezoek aan een slavenfort, eten in een lokaal restaurantje , maar de hoogtepunt was toch bezoek aan een 'farm' waar tal van kruiden/specerijen worden geteeld. Van vanille tot kruidnagel, ginger, limoengras, (chille) peper, en tal van fruiten(jackfruit, ananas, appelsienen, watermeloen, kokosnoten die geplukt werden waar we bij stonden. Het leek wel een aap in een boom, hoe hij de hoge bomen beklom.... Na de tour werden we getrakteerd op een verse fruitsla. Verser kon het niet, het werd geplukt van de bomen, en werd na het schillen geserveerd. ‘s Avonds na een prachtige zonsondergang gingen we eten op de 'foodmarket'. Het is een plein die ‘s avonds is omgetoverd waar allemaal kleine stalletjes staan, waar iedereen zijn 'waren' verkoopt. Het gaat vooral over diverse vissoorten (merlijn, inktvis, lobster,..)Hetgeen je besteld wordt gespied en wordt gebakken op een bbq. Een unieke ervaring rijker. We gingen bestellen bij de persoon die ons eerder die dag had aangeklampd. Daar we met enkelen gingen eten bij hem, kregen Stephen en ik korting omdat we mensen meebrachten. Als dessert koos ik voor een pannenkoek met banaan en choco. Een ideale afsluiter van een schitterende dag.

De volgende dag reden we naar Kendwa, het noorden van het eiland. Het is een totaal ander beeld. Tropische stranden met blauwe zee. Ik had een deja-vu van Aruba. Zwemmen in een warme zee, genieten van een cocktail in een hangmat. Wat beach-volley spelen, en we gingen snorkelen met schildpadden. Ik dacht dat het in zee was, maar het was in een soort natural pool. Het is een soort opvangplaats voor schildpadden die later terug in zee geplaatst worden. Het was toch een leuke ervaring om je te laten voorttrekken door de krachtige schildpadden, met toch wel een schild van ongeveer 1 m. Oog in oog met deze prehistorische dieren. Ze zwommen door de benen heen, enz...Ons verblijf in Kendwa werd afgesloten met een boot cruise waar cocktails werden aangeboden en soft drinks, en we kregen de mogelijkheid om te snorkelen. Het liet me denken aan Jolly Pirates in Aruba. De volgende dag was het tijd om het paradijselijke Zanzibar te verlaten. In een hevige regenbui met donder en bliksem vertrok de ferry over de woelige zee. Na een 30 tal minuten was het onweer over, maar bleef de zee vrij woelig wegens hoogtij.

We keerden terug naar Dar es Salaam. Vanuit de haven werden we met de tuktuk naar de kampplaats gebracht. Het werd een race tussen alle tuktuks....Het lijken zeer roekeloze bestuurders, maar ze weten verdomd goed wat ze doen. De volgende dag reden we richting Arusha. We verbleven in Snakepark, wat onze uitvalsbasis was voor onze safari in Serengeti en Ngorogorokrater. Snakepark is zoals het woord al doet vermoeden een plaats waar tal van slangen in terrariums zitten(Black Mamba, pofadder,...) In het verleden waren alle slangen ziek, die ze hier verzorgden. Maar doordat ze gevoed worden kunnen ze niet meer overleven in de natuur en worden ze hier goed verzorgd. Er is ook een Snakehospital, waar mensen van eindeloos ver komen om hun te laten verzorgen na slangenbeten. Het is een gratis behandeling en de kosten worden betaald door de uitbaters van de camping. Zij doneren een stuk van het geld wat ze ontvangen van de overlandtours aan diverse projecten. Het hospitaal is er 1 van. Vandaar komen alle overlandorganisaties hier langs.

Onze eerste avond in Snakepark deden we wat populaire spelletjes zoals lopen met een ei in een lepel enz..Daarna had Sam een quiz in elkaar gestoken die ik samen met mijn team (Gaynor en Sarah) gewonnen heb.

Onze laatste hoogtepunt werd ons bezoek aan Serengeti en Ngorongorokrater. We reden per 4 x 4 jeeps van de organisatie 'COMFORT HOLIDAYS' naar N.P.Serengeti en Ngorogorokrater. Eerst kwamen we in Ngorogoro terecht, waar we onze lunch aten. Op zich niets speciaal, alleen een klein detail : er liepen 'prehistorische' lelijke vogels rond die ong 1 m hoog waren en die verlekkerd zijn op je eten. Dus echt op je gemak kan je niet eten. Om maar te zwijgen van de black kite bird die in de lucht cirkelen en die als haviken opeens naar beneden doken om je eten af te nemen. We besloten dan maar te eten in de jeeps, wat veiliger leek. Verder doorkruisten we het jungle achtige Ngorogogebied tot we aan de Serengeti kwamen. We hoopten de BIG 5 te zien. We zagen duizenden wildebeast grazen langs de offroad weg die we bereden. In dit seizoen is het de tijd dat de wildebeests(gnoes) en zebra's zich verplaatsen. Het zou gaan over een populatie van 2 miljoen dieren. Verder zagen we olifanten, buffels, diverse vogelsoorten (arend, gieren, haviken, secretarybird, ...)en een leeuwin met enkele welpjes in een boom. Onze tocht werd afgesloten met het zien van een luipaard, die op een heuvel zat en opeens rechtstond. Overal flitsen van diverse camera‘s, maar het bleef muisstil. Dus 4 van de BIG 5 hebben we gezien., wat niet echt slecht is. Vooral het zien van een luipaard is zeer uitzonderlijk. We sliepen op een camping in de Serengeti en werden getrakteerd op een heerlijke maaltijd die klaargemaakt werd door ons eigen kookteam van Comfort Holidays. De volgende dag was er een opnieuw een nieuwe game drive die begon om 6.30. We zagen opnieuw een luipaard en ander groot wild als giraffen, olifanten, hyena's, buffels, wildebeest en zebra‘s. Rond 11u terug naar de kampplaats, tenten afbreken en we reden richting Ngorogoro. Het is een totaal ander park. Er leven Maasai mensen in het domein, daar het een conservatie is. Je ziet ze overal rondlopen in hun typische kledij met een hele kudde schapen bij zich. Ze zijn zeer fotogeniek, en dat weten ze en daarom vragen ze meestal geld als je ze fotografeert. Wat niet echt de bedoeling is. Ze staan opvallend veel aan de kant van de weg, wetende dat er diverse jeeps met toeristen passeren. De krater heeft een doorsneden van ong 275 km2. Het park verschilt vooral door de diversiteit van vegetatie, soms heb je het gevoel dat je in de jungle zit, in de krater zelf is er een totaal andere vegetatie nl grassen. Ons hoogtepunt vandaag was het zien van cheeta's wat zeer uitzonderlijk is. Iedereen stond recht in de jeeps en bewonderde deze katsoort, die het snelste dier ter wereld is (120 km.u). We zagen nog tal van dieren, teveel om op te noemen. Het meest zagen we wildebeast, die net voor de jeep de weg overstaken, of met elkaar spelen. Omwille van het regenseizoen is alles zeer groen waardoor er veel gras is om te grazen, en heel veel dieren aanwezig zijn. We sliepen deze keer op een camping in Ngorogoro. We mochten ‘s nachts niet naar het toilet gaan die 200 m verder gelegen was daar er ‘s nachts wilde dieren rondliepen op de campsite. We zagen enkele wakers met geweren. En ja hoor...'s nachts werden we wakker door een geluid. We hoorden een dier grazen achter onze tent..We staken ons hoofd buiten en zagen een buffel 10 m achter onze tent grazen. ‘s Morgens rond 6 u werden we gewekt door het getrompetter van een olifant die ongeveer 20 m achter onze tent stond te eten aan een boom. Vandaag nog een game drive van een 5 tal uur. We zagen tal van leeuwen, en we waren getuige van de wrede natuur. We zagen een leeuwin jagen op een jong van een wrattenzwijn die het helaas niet heeft overleefd. Met de prooi in de mond wandelde de leeuwin fier tussen de jeeps met toeristen die getuige waren van deze kille daad. Er waren nog zoveel hoogtepunten maar dit waren toch de voornaamst.

We keerden terug naar Snakepark waarr we 2 dagen blijven. We werden ‘s avonds getrakteerd door de uitbaters op een lekkere BBQ. We bezochten verder een Maasai museum en Maasai dorpje.

sabine

hartverwarmend om je verhalen te lezen !