The Perfect Trip.reismee.nl

Malawi

Malawi : PUNCHNIGHT & BAO game

Malawi is een totaal ander land. Het is een veel armer land dan vb Z. Afrika, Namibie enz. Het is opvallend groen en heuvelachtig, Het is geleden sinds Ghana dat je de mensen weer ziet rondlopen in kleurrijke kledij en waar ze emmers en andere dergelijke op hun hoofd dragen. De huizen zijn ook een totaal andere constructie. Iets steviger dan compound, maar toch opvallend anders dan de vorige landen. Ook veel afval op straat. Mijn eerste indruk is zeer positief. Een land dat totaal verschillend is, en daarom was de afwisseling meer dan welkom. Maar daar het een armer land is, wordt je overal aangeklampd voor een gesprek, maar uiteindelijk willen ze dat je iet koopt van hen. Als je hen mag geloven zijn het allemaal artiesten, want al de schilderijen 'zouden' ze zelf gemaakt hebben. Je geraakt ze moeilijk kwijt. Ze verkopen wel mooie dingen, maar eens je er op ingaat ben je letterlijk en figuurlijk verkocht. Onze eerste stop was gelegen aan Lake Malawi, wat ongeveer 2/3 van het land inneemt. Het is een meer van 40/600 km. Het plaatsje noemde Kande Beach. Opnieuw een helse tocht onder opnieuw een hete zon met temp tot 37 graden. Het was vooral een relax kampplaats. We werden ‘s avonds uitgenodigd bij een famile waar voor ons gekookt werd en nadien kregen we enkele dansen te zien door jongeren. Daarna moesten we zelf deelnemen aan de dansen. Elk kreeg een partner toegewezen. Hier besloot ik om buiten te slapen op tafel onder een muskietennet. De koele bries was meer dan welkom, want in de tent was het bloedheet. We konden een village walk doen, maar daar ik in Ghana zelf bij een familie heb gewoond en in Congo eventjes heb mogen proeven van het werken in basic omstandigheden in een ziekenhuis, besloot ik niet mee te gaan. En als ik het nadien hoorde was het zoals ik me voorstelde,en wat ik zelf heb mogen beleven. Ik besloot om het ondertussen zeer populaire Ghanees spel te spelen met Stephen. Het spel is ondertussen goed ingeburgerd bij iedereen.

‘s Morgens 'afkoelen' in lake Malawi, wat meer op een zee lijkt. Grote golven waar we indoken, je kon eindeloos ver in het meer wandelen. Ondertussen waren ze begonnen aan 'varken aan spit' voor vanavond. Na de unch gingen we snorkelen ter hoogte van Kande Island, waar we veel kleuurijke vissen zagen van divers formaat. ‘s Avonds was het tijd voor de veelbesproken 'punchnight'. Het is een mix van gin, wodka en fruit, en fruit juice. We moesten kledij maken uit vuilniszakken, want dat was de dress code. We deden de punchnight samen met de andere overlandorganisatie TUCAN, die we sinds enkele dagen leren kennen hebben. Zoals je leest zijn er diverse organisaties die overlandtours doen. En die vrij gelijklopend zijn. Na het eten van de heerlijke varken aan spit, gingen we verder feesten in de bar tot in de vroege uurtjes. Er werd op de bar gedanst, gezongen..dus volop ambiance...Onze volgende stop was Chitimba, ook gelegen aan het meer. Ook hier sliepen ik met Marike en Stephen buiten onder muskietennetten. De afkoelende wind deed enorm deugd ‘s avonds. Ondanks er overal internet is, is het onmogelijk om de blog bij te houden, wegens te trage verbinding...Onze kampplaats was gelegen aan een lokale markt waar vooral houtsculpturen werden verkocht, en andere spullen als juwelen, stoelen, maskers,.... Hier leerden we een nieuw gezelschapsspel (BAO game) kennen. Wat gelijklopend aan het Ghanese spel maar met meer vakjes en wat andere spelregels. We probeerden af te koelen in het meer, maar wetende dat het water het hele jaar door 28 graden is, kan je niet echt spreken van afkoelen. We speelden verder wat beach volley met diverse teams van allerlei overlandtours. De volgende dag volgde ik met een 7 tal andere mensen een workshop 'woodcarving'. Onze persoonlijke inbreng was niet echt groot, maar de 'locals' zijn echte artiesten om ze bezig te zien met houten hamers (denk aan de knuppel van BamBam in The Flinstones) en de beitels. Mijn masker werd verder afgewerkt door een jonge gast, die ook een stalletje heeft met spullen, en die ergens verwacht dat je iets koopt bij hem. Ik besloot om het ondertussen populaire BAO game bij hem te kopen. Tenslotte heeft hij heel wat werk gestoken in het masker. Dit is een zeer beknopt verslag van mijn verblijf in Malawi, een land die me wel verraste.

Reacties

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!