The Perfect Trip.reismee.nl

Zambia

Zambia : RAFTEN & VICTORIA FALLS

De grensoversteek naar Zambia was eens iets anders. We moesten de rivier over met een veerboot. Maar wetende dat er maar 1 veerboot is voor het verkeer van Botswana te brengen en omgekeerd, kan je het wel voorstellen dat er immense lange files waren. Nu, voor het de overlandreizen als ons was het geen probleem, we staken de file voorbij en geraken vrij snel op de veerboot. Maar de trucks moeten soms dagen wachten vooraleer ze een plaats kunnen bemachtigen. Met het betalen van $50 ging het vrij snel om mijn visum te krijgen aan de grens. Onze kampplaats was gelegen in Livingstone. Het centrum voor adventure sports in Zambia. Verder is Livingstone ook een begin- en of eindpunt van reizen. Het is een soort wisselstation. Afhankelijk van de trip die je boekt, wordt je op andere bussen gezet, enz...Alle overlandorganisaties stoppen hier en verblijven meestal op dezelfde campsite Waterfront. Net voor we naar onze kampplaats gingen, brachten we een bezoek aan de Victoria Falls. Doordat het 'droogseizoen' was waren ze niet echt spectaculair. De watervallen zijn meer spectaculair op grondgebied van Zimbabwe, maar dat moet je weer voor een visum kijken. Een andere optie is een helikoptervlucht of ULM vlucht boven de Falls. Je kan ook georganiseerd naar Devil's Pool gaan. Zoals het woord het al omschrijf is het niet normaal. Het is een 'natuurlijk zwembad' gelegen boven op de watervallen. Helaas kan je er niet alleen naar toe wegens te gevaarlijk. Aangekomen op onze leuke kampplaats waar ik 4 dagen zal blijven, kregen we een video te zien met alle activiteiten die we konden doen. We kozen ervoor om als laatste gezamenlijke activiteit te raften op de Zambezi rivier. Op de link zie je een filmpje, gelijklopend bij onze afvaart. Maar dat was gepland voor de dag nadien, Eerst stond er een boottocht op het programma in de vooravond met de formule 'free food and drinks'. het was een soort sunsetcruise op de Zambezi. Toen we terug aan wal waren sloten we de avond af aan de bar.

De volgende dag was voor het serieuse werk. We raften een halve dag, met een afstand van 17 km, en rapids tussen level 2 en 5. Een meer dan geslaagde ervaring. Na Costa Rica en Nepal was het mijn derde raftervaring. Er zaten toch enkele ‘scary en fameuze' rapids bij waar we 50% kans hadden om te kapseizen. Maar we kregen voordien duidelijke instructies betreffende veiligheid en wat je moet doen als je uit de boot valt. Op meer rustige stukken mochten we ons laten drijven met onze life jackets en zo stroomafwaarts. We sprongen van rotsen enz. Dus, zoals je leest was het weeral super. Onze groep werd gesplitst daar er een 8 tal mensen naar Jo'Burg reizen, en wij 4 en nieuwe mensen verder richting Nairobi reizen. De overige dagen in Livingstone was relaxen. Wat aan zwembad liggen, cocktail drinken, kledij wassen enz. .Ondertussen heb ik het populaire Ghanese balspel aangeleerd aan mede reizigers, die er onmiddellijk verslaafd aan waren.

Na Livingstone gingen we naar Chimpata via Lusaka. We werden na een helse rit onder extreme temperaturen op een boot gezet en voeren naar een eiland, waar we gedropt werden om te overnachten. Geen elektriciteit, alleen maar olielampen. Er werd door de begeleiders een kampvuur gemaakt en we werden getrakteerd op percussie en dans. We kregen zelf ook de kans om te trommelen..dus...daar ik mijn taiko mis, maakte ik toch even gebruik om te trommelen. Al is het totaal anders. Verder bezochten we een lokaal dorpje wat me sterk deed denken aan Ghana, waar ik toch nog heel veel aan terugdenk.

Net voor de grens met Malawi sliepen we op een kampterrein waar de zebra's tussen de tenten liepen. We deden volleybal en de zebra's stonden ons toe te kijken. Over de kampplaats was er een soort open weide waar je zomaar kon wandelen, en waar ik oog in oog kwam te staan met giraffen, waterbokken, zebra's, impala's enz.. Het blijft toch verbazend (ondanks de vele keren dat ik de dieren heb ontmoet) dat je zomaar oog in oog komt met de dieren en dit in de vrije natuur.