The Perfect Trip.reismee.nl

Namibie - Botswana

Dag 12 Windhoek - Ghanzi Bushmen (9/11)

Vandaag steken we de grens over met Botswana. Na enkele uren rijden kwamen we aan de douane van Namibie.

Weetje : soms als je Botswana binnenkomt moet je al je schoenen tonen en moeten we gedesinfecteerd worden door ze even in een badje te steken. Ook vlees mag je niet importeren. Net voor de grens werd het diepbevroren vlees in de lockers gestoken. Gelukkig was er geen controle en konden we het vlees Botswana binnensmokkelen. Ook het krijgen van de stempel van Botswana ging vrij snel. Uren reden we op geasfalteerde wegen in een hittende warmte. Gelukkig hadden we veel water bij ons en konden alle ramen open, om toch wat afkoeling te hebben. Rond 16u kwamen we aan in Ghanzi Bushmen Camp. Hier hadden we de optie om met $5 opleg te overnachten in hutjes van stro met matrassen onder muskietennet. We vonden dit een schitterend aanbod, en zo moesten we ook de tenten niet opzetten. We werden naar een 'naturel pool' gebracht dat gemaakt werd door het gebruik van explosieven. De verfrissende duik in het water was meer dan welkom. Normaal hadden wed nadien nog een bushmenwalk, maar door de immense hitte werd deze uitgesteld naar de volgende ochtend om 19u. Na een heerlijke maaltijd zaten we met zijn allen te genieten met een biertje of rosewijn en wat te vertellen. Die avond liet Sam en Robert weten dat de plannen gewijzigd zijn en dat ze mee doorreizen naar Nairobi ipv Johannesburg. Dat is goed nieuws voor het Koreaane koppel, ikzelf en misschien Stephen die doorreizen naar Nairobi. De andere krijgen nu een nieuwe driver en gids na Livingstone.

Dag 13 (Bushmen Camp - Maun)10/11

Vandaag is het Olivia's verjaardag. Als een van de weinige had ik een schitterende nachtrust gehad. Geen gezoem van muggen gehoord, geen problemen met muskietennet. Rond 6u stonden we op, want de bushmenwalk was rond 7u. Na een stevig bakje koffie begonnen we aan de walk. We werden rondgeleid door de echte bosjesmannen met hun 'kliktaal'. Voor wie hen niet kan voorstellen, het zijn lange magere mensen en ze combineren een taaltje met af en toe een klik ertussen. Ik zag zo de film 'The Gods must be crazy'' voor me. Deze film speelt zich af bij dit soort stam en in dit land. De bosjesmannen zijn onderverdeeld in een 7 tal stammen, met elk hun eigen 'kliktaal'. Voor ons lijkt het allemaal hetzelfde, maar er zijn verschillen in het soort 'klikken'. We kregen een soort zaadje dat we onder de tong moesten plaatsen en raar maar waar, even konden we ook 'klikken'. Verder zijn het ook immense 'sportmensen'. Ze kunnen de hele dag lopen onder de hittende zon, kunnen even snel lopen als een kudu, en hebben prima reflexen. Ze jagen met pijlen gemaakt van gif (afkomstig van een soort plant) en gaan zo op jacht tot ze hun prooi hebben, soms lopen ze uren achter hun prooi. Ze kauwen ook op een soort gras, om geen malaria te krijgen. Als laatste zagen we hoe ze nog steeds op een primitieve manier vuur maken. Met de draaiende beweging met een stok op wat gedroogd gras. Het was een zeer interessante rondleiding, vooral hun taaltje was indrukwekkend. Nadien opnieuw in onze 'kooi' en werd het een lange dag in de truck. We maakten een stop voor ong 1 u om wat inkopen te doen en evt e-mails te checken en reden dan door naar het laatste grote stad Maun, vooraleer je naar de Okavango Delta gaat.Wat shoppen (frisdrankn en snacks). Eens aangekomen op de kampplaats Delta Rain, kregen we in de extreme hitte uitleg over de mogelijkheid van excursies (helikoptervlucht, scenic flight met sportvliegtuig en paardriijden). Er was niet veel respons op de aangeboden activiteiten. Te duur en iedereen was te loom van de hitte. Onze slaapzak zullen we vanaf nu niet meer nodig hebben, onze linnen 'sleepingbag' wordt nu bovengehaald. 's Middags genoten we van een frisse duik in het kleine zwembad. Terwijl enkelen met Olivia aan het zwembad bleven, versierden we met een 5 tal mensen de truck en de plaats waar we gingen eten met ballonen en slingers. Er werd heerlijke kebab klaargemaakt. We genoten van een heerlijke diner en maakten onze eigen party met muziek van diverse Ipods. De avond werd afgesloten aan de bar. Rond middernacht richting tent, want de volgende morgen moesten we opnieuw vroeg op. We werden opgehaald rond 7u.