Capetown to border Namibie

Dag 1 : Capetown - Trawal (29/10)

‘s Morgens nog even een excursie door wat ghetobuurten in Capetown, waar de armere mensen wonen. Ze zijn er in de tijd met de rassenproblematiek geplaatst. Het is een buurt waar je beter niet alleen komt ‘s avonds. Overal op straat zie je de bekende 'braai' of BBQ. Het deed me soms denken aan Ghana. Armere sloppenwijken, waar mensen in containers wonen, of huisjes met houten platen en daken van golfplaten. We konden proeven van een lokaal bier dat enkel gebrouwen wordt door de vrouwen en gedronken wordt bij ceremonieen. Onze lunch bestond natuurlijk uit een lekker gebakken stuk spek en kip in lekker honingmarinade... Man man dat smaakte.

En ‘s middags was het dan zover. We kregen van Robert (driver) en Sam (gids) de nodige uitles over het gebruik van de lockers, opladers, safe enz..Met de grote truck reden we uit het drukke Kaapstad richting het 470 km verder gelegen Springbok. De weg is mooio geasfalteerd en de landschappen varieren zoveel. Van berglandschappen met kleine struikjes, naar vruchtbare grond met immense wijngaarden. Na een 4 a 5 u rijden komen we aan in Trawal, onze eerste overnachtingsplaats 'Highlanders'. De tenten (stevige iglo tenten)werden opgeslagen en genoten van het prachtige uitzicht over de uitgestrekte wijngaarden, waar natuurlijk een wijnproeverij bijhoort. Met een 8 tal mensen van onze groep proefden we 2 witte, 2 rode, 2 rose wijnen, en als afsluiter the African Ruby. Het smaakt wat naar porto, maar is gebaseerd op Rooibos. Na deze eerste meer dan geslaagde kennismaking met de Zuid-Afrikaanse wijnen, genoten we van een een heerlijke maaltijd met vanille ijs en warme chocoladesaus als dessert. Ondertussen was het fameus aan het afkoelen, want ja, zelfs in Zuid-Afrika kan het koud zijn. Met lange broek en long sleeve T-shirt in onze slaapzak trotseerden wed de redelijk koude nacht

Dag 2 : Trawal - Orange River (30/10)

Redelijk vroeg opstaan, de tenten afbreken en douchen. Want ze wiillen ten laatste om 8u vertrekken. Vandaag trotseren we een afstand van ong 440 km. Na een lekker ontbijt met een warme tas koffie, werd alles ingeladen en reden we verder. De temperaturen lopen ondertussen op. Het uitzicht varieert steeds. Bergachtig met xeer uiteenlopende groene struiken.. Ondertussen Ipod ingeplud, zodat we wat muziek hebben in onze truk. We witen als een ware in een soort kooi afzonderlijk van Sam en Robert. Het is een zeer ruime 'kooi' met 2 tafels, waar mensen hun dagboek kunnen bijhouden of kaarten. Voor de rest zijn het zetels als in een gewone bus, met grote ramen. Er is ook een vriezer aanwezig waar het vlees wordt bewaart en koelkas voor de drank. Onze eerste stop vandaag wordt Springbok. De plaats van bestemming vanavond is gelegen aan de Orange River. Het is de rivier die loopt tussen Z Afrika en Namibie. We namen een frisse duik, maar het was verboden om naar de overkant te zwemmen (illegaal het land binnen komen). Er patrouilleerde regelmatig een politie helicopter boven de rivier om te controleren. We zagen hier onze eerste schorpioen. We slaan onze tenten op en samen met anderen hielpen we bij het berieden van de maaltijd. Het werd een heerlijke spaghetti met lekkere salade en lookbroodjes. Na de maaltijd kregen we van Sam wat uitleg over de groepen. We weren onderverdeeld iin 3 groepen :: kookteam, afwasteam en het team dat moest in-uitladen van de truck en onderhoud van de truck. Het was met een beurtrol zodat iedereen alles moest doen. ‘s Avonds genoten we van de fles African Ruby bij een kampvuur. Het koelde opnieuw af maar werd niet zo koud als de dag voordien