The Perfect Trip.reismee.nl

Cape Coast & Elmina

Ondertussen zit ik in helemaal beneden in Ghana, op ongeveer een 160 km van Accra, te genieten van de rustgevende zee, met wuivende palmbomen. Boek en Ipod bij de hand, wat heeft een mens meer nodig om zo een mooi eind te maken aan een onvergetelijke, schitterende periode in Ghana. Ik heb bewust gekozen voor een kamer alleen, want eens goed slapen na een lange busreis en de komende maanden in tenten slapen zal totaal anders. Dus even jezelf verwennen. Gisteren wat rondgelopen hier in Cape Coast dat bestaat uit koloniale woningen en een haven waar alle vissersboten samenliggen. Er heerst een echte stank, maar dat neem je er gerust bij. 's Avonds genoten van een heerlijke maaltijd Na vele uren goed te slapen en een stevig ontbijt nam ik deze morgen een shared taxi naar Elmina.Een shared taxi is hierals een trotro. Je stapt in een taxi, waar het bordje Elmina op staat, en als er 4 mensen inzitten vertrekt hij. Je betaald 1 cedi (50ct). Onderweg reden we langs een laan vol palmbomen en links zag je de woelige helderblauwe zee, waar mensen hun visnetten binnenhaalden. De eerste straat die me opviel was 'GOUDA STREET', tja, Nederlanders hebben ook overal gezeten he...Er heerste een drukte van jewelste, ook hier typische koloniale gebouwen in groen, blauw, pistache achtige kleuren.We reden over de brug waar honderden Ghanezen hun familie stonden op te wachten. Toen ik er aankwam, was er een file van vissersboten die na 2 maand op zee terugkwamen in hun thuishaven..Het zijn niet de gekende vissersboten die wij kennen, maar gammele houten smalle boten. Ik kan me goed voorstellen dat er af en toe boten zijn die niet meer terugkomen. Er werd geapplaudiseerd en gejuichd toen de boten toekwamen. Het leek een en al feest. Je kan echt zeggen dat het er 'zwart van het volk' zag.

Nadat ik de nodige foto's genomen had, was het tijd om het bekende Elmina Castle te bezoeken. Het zou op de Werelderfgoedlijst staan van UNESCO. Het is het grootste slavenkasteel ter wereld. Het werd gebouwd door de Portugezen, enkwam later in handen van de Nederlanders en nadiende Britten. Na een zeer uitgebreide rondleiding met gids kwamen we op de uitkijktorens waar we een schitterende vieuw kregen over heel Elmina. Langs de ene kant zag je de zee, strand en palmbomen en dehavengeul, aan de andere kant zag je de drukke haven en vismarkt.

Hett leek me wel interessant om eens die drukte van jewelste dieer heerste op de vismarkt bij te wonen. Natuurlijk moest je als toerist een kleine bijdrage leveren van 20p. Maar het was de moeite waard. Overal bakken vis,van klein naar groot. Schepen die hun ladingen lossen. Je zag de bemanning hun netten leeghalen onder begeleiding van trommelgeluid. In de immense stank en drukte werd er vis verkocht. De vismijn in Oostende is er niets bij vergeleken. Toch even de moeite om even te 'proeven' van de sfeer aldaar. Na nog wat genietend rond te lopen in kleine straatjes waar allerlei prullaria en matriaal voor vissersboten werd verkocht nam ik met een big smile afscheid, en dacht ik : This Is Africa. Zo, nu nog even genieten van de heerlijke temperatuur hier (32 gr) en een cocktail. En morgen met de MetroMass naar Accra. Ik zal er op tijd zijn, alleen is het probleem hier in Ghana, dat deze bussen vertrekken wanneer hij vol zit. De eerste bus is om 3u am, maar zo zot ben ik niet..Ik moet gewoon zorgen dat ik rond 13 a 14u in Accra ben. En dan een taxi naar de luchthaven, En dan is het echt Goodbey Ghana

Helaas zal ik bijna geen foto's meer kunnen toeveoegen, wegens beperking van fotoruimte. Maar ik zal er alles aan doenen proberen een shared album via picasa te maken.

Hoe het zal verlopen met internet tijdens de reis, heb ik totaal geen benul. Dus, ofwel is het tot half december, anders tot ik ooit eens ergens in een internetcafe geraak.

Zou, dit was het dan..mijn belevenissen in Ghana. Geniet van de koude temperaturen in Belgie en tot over ergens in de winter..

Greets D-vit

Reacties

Reacties

lien

ik kijk al uit naar je volgende belevenissen!
steltwel!

nathalie

wij genieten hier van een winterzonnetje maar dat is niets in vergelijking met jouw avontuur in Ghana natuurlijk ! Geniet er nog maar van ... we kijken al uit naar de volgende berichten

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!