The Perfect Trip.reismee.nl

goodbey homestay, welcome compound

Ondertussen is het mijn derde week in de Kidz Active School. Ik heb besloten om de komende weken alle leerlingen te begeleiden/volgen van Primary 4. Ik zal hun kennis testen op wiskunde, Engels en behendigheid (zowel op ICT als bv maken van puzzels). Ik kreeg een lijst met alle namen van de kinderen en roep ze per 2 bij me en ga ze dan 20 minuten onder mijn hoede nemen. Dan volgen er 2 nieuwe en zo gaat het door. Ik neem voor mezelf wat notities wat betreft elke leerling. De bedoeling is dat ik na mijn periode hier een overzicht heb van wie wat goed kan, en wie minder goed is (kan handig zijn voor de leraar).

Ondertussen bleef ik in mijn gastgezin maar ei krijgen en vroeg ik dat het niet mogelijk was om kip te krijgen. Kip kon blijkbaar niet, maar ik kon kiezen tussen koe, schaap of geitenvlees. Dan maar koe gekozen. Nu, je moet weten dat het vlees dat hier verkocht wordt op straat en de hele dag in de vlakke zon ligt met tal van vliegen er op. Koelkasten kennen ze hier natuurlijk niet. Maar het vlees was hard gebakken en kon dus weinig kwaad, en de maag is ondertussen ook al bestand tegen het een en het ander. Buiten het vet en dat het zeer taai was smaakte het lekker.

Op school is er een nieuwe vrijwilliger toegekomen(Paul) die hier blijft voor 11 weken. Ik heb hem dan woensdag voorgesteld aan alle leerkrachten en wat uitleg gegeven hoe het hier allemaal verloopt. We besloten om samen klas 4 te volgen, en wat werk te maken van de computers, want die zijn er wel, maar ze werken zelden. Vermoedelijk zitten ze vol virussen, meestal door leerkrachten die USB sticks aansluiten met muziek waarop virussen zitten, en zo komt het dan opeens dat de computers vastlopen en niet meer werken. Daar de computers eigenlijk moeten gebruikt worden om les te geven aan de kinderen, besloten we er een paswoord op te zetten waardoor het schoolpersoneel er niet meer kon op werken, maar alleen de vrijwilligers. Ook het sponsorgeld krijgt wat vorm…zoals eerder vermeld is er dit jaar een nieuwe klas geopend, waar ze in het begin van het schooljaar nog geen leerkracht voor hadden. Daar ga ik nu de boeken voor kopen. Verder verloopt alles hier zijn gangetje, en je begint alles normaal te vinden, waar je de eerste weken echt je ogen voor opentrok. Zo zie je maar hoe snel je je aanpast aan alles.

Woensdag was het mijn laatste avond samen met mijn gastgezin en organiseerde ik een feestje. Samen met Inusah deed ik wat inkopen (frisdrank, yam, bakbananen, en olie). We gingen yamchips en gebakken bananen klaarmaken en daarbij wat Cola drinken. Dit zijn dingen die voor hen moeilijk aan te kopen zijn. Het was best gezellig om samen met hun alles klaar te maken en wat proberen te communiceren en lachen.. De laatste 2 weken waren hier best gezellig. Donderdagmiddag was er een vergadering met alle vrijwilligers die hun mening gaven over gastgezinnen, organisatie, hun projecten en nadien hebben we samen spaghetti gemaakt. Vrijdagmorgen afscheid genomen van mijn eerste gastgezin en met pak en zak naar de ombond bij Sylvester…Het is (helaas) geen echte compound want ik heb elektriciteit. Dit komt omdat het eigenlijk de kamer is van Sylvester, die nu tijdelijk bij zijn broer gaat slapen. De compound bestaat uit ongeveer een 6 tal lemen huisjes waar in het totaal tot 17 a 20 mensen slapen. Dan nog 2 kleinere hutjes waar de kippen en de geiten ‘s avonds in gestoken worden. Vrijdag is er op school na de break tijd voor sport en spel. Paul en ik besloten om de laatste 10’ de trommels boven te halen en wat ritmes te spelen…Opeens stond de helft van de school rond ons te dansen, de andere helft was aan het vechten om de trommelstokken van de andere trommels, en andere muziekinstrumenten.. Dan maar geprobeerd wat structuur in te brengen, maar dat is niet zo simpel met een groep losgelaten Ghanese kids. ‘s Avonds nog wat gepraat met Sylvester, en het eerste wat mij opviel was hoe rustig en vredevol het hier was. Geen supporterende Ghanezen, een auto’s die claxoneren…alleen krekels, kikkers…een zalig gevoel.. Mijn eerste nacht in compound verliep prima. Deze morgen douche genomen achter een lemen muur met een emmer.

Er werd eerder deze week besloten dat we zaterdag gingen batikken. Alles was geregeld en zat samen met Minoek, Sandra, Tessa en Paul in de ochtendploeg. Tegen dat we konden beginnen zat onze tijd er bijna op, want ondanks alles geregeld was, was er geen materiaal aanwezig. De wax moest nog aangekocht worden , er was geen vuur en pan om de wax op te warmen. Onze sessie zat er op, toen opeens van alle kanten claxonnerende auto’s aangereden kwamen,mensen te paard kwamen aangelopen. Overal zagen we auto’s en bussen vol muzikanten, waardoor de hele straat geblokkeerd was. Bleek dat de “first lady” van 12 jaar geleden op bezoek kwam. Het werd 1 drukke boel. Mensen kwamen aanstormen, het werd een volksfeest. Opeens zagen we haar dan in een grote jeep vol bodyguards. Wat toen ontstond is niet te beschrijven, van overal kwamen ze met instrumenten muziek maken, iedereen begon te dansen. Er werden traditionele dansen opgevoerd. De compound waar ze ging zitten zat vol met volk en iedereen maar drummen om een glimp van haar op te nemen. En….mits hulp van Bash zijn we naar haar toegestapt, liet iedereen ons door en hebben we haar en enkele huidige ministers de hand geschud. Wat toch wel even een bijzondere ontmoeting was.

‘s Middags met enkelen gaan zwemmen en ‘s avonds uit gaan eten. Deze morgen wat uitgeslapen (7.45) en na een heerlijke outside douche ben ik met Sylvester naar de kerk geweest. Het leek meer op een kleine parochiezaal waar het koor gekleed was in een soort toga met hoedje zoals in Amerika als de studenten afstuderen. Maar dan in paars en geel, en wederom werd het een leuke bedoening waar iedereen in zijn handen begon te slaan en dansen,,,Deze middag lekker chilllen. En morgen start alweer een nieuwe week..De tijd vliegt hier gewoon voorbij. Volgend weekend richting Bolgatanga (grens met Burkina Faso)

Reacties

Reacties

Filip (brother)

Hi David,
Het gaat je daar blijkbaar heel goed?
Ik ben fier op je!!
Ik zit nog steeds op de Filipijnen en vrijdag naar Singapore.
Grtz and all the best
Filip

tante magda.

weer een fantastise brief. het doet ons plezier U verhalen te lezen. Je zal wel veel geduld moeten hebben met die leerlingen.we mogen echt fier zijn dat je dit allemaal
doet .Nog het aller beste veel groetjes.
Jos en Magda

ELS DULSSTER

TOF OM JE VERHAAL EN JE REIS TE KUNNEN VOLGEN CHIQUE WAT JIJ DOET VOOR DIE GASTJES GTRZ ELS

iris

dag david,
super omdat allemaal te lezen, ik ben een klein beetje jaloers, man wat een avontuur, ik hoop dat je veel imodiums meehebt, grt en doe ze daar allemaal de groeten
iris

rita Barbe

Ik zit nu bij je mama je blog te lezen, veel plezier en hopelijk krijg je toch nog eens kip op je bord;

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!