The Perfect Trip.reismee.nl

Mole National Park

Zoals eerder geschreven gingen we op zoek naar bustickets voor Mole. We hebben de helft van de stad doorkruist, maar we hebben ze toch gevonden.

• eerst Metro Mass station, de bus voor de volgende dag richting Wa was al uitverkocht (zeiden ze)
  • dan naar tro-tro station : het is een drukte van jewelste met immense blauwe wolken van uitlaatgassen van busjes die (net niet) uit elkaar vallen en waar je als sardienen in een blik op elkaar zit. Na er wat rond te fietsen was er een behulpzame man die ons doorstuurde naar het busstation aan het oude stadion. We dachten dat we dit wisten zijn, dus opnieuw door stad per fiets onder een snikhete zon
  • Komen we daartoe, en zeggenenkele Ghanezen zittend op een bankjedat dit niet het 'oude stadion'is. HIj ging ons begeleiden naar het eigenlijke station, weer aan de andere kant van Tamale...Maar eind goed, al goed. We hebben een bus gevonden die naar Damongo rijdt en vandaar moeten we maar een taxi of bus naar Mole nemen. Uur van vertrek : 6u

De volgende ochtend stonden we daar, en wachten we op een 5 tal Duitse meisjes die met ons mee gingen reizen. Nu, de bus vertrekt pas als hij vol is.....maar we hadden geluk om 7u waren we vertrokken. We zaten (net niet) als sardienen in een blik, waardoor je de 'geuren' van de locals er moet bijnemen. Langs stoffige, hobbelige wegen doorkruisten we kleine dorpjes richting Mole. Voor het vertrek kwam de busboy ons zeggen dt hij ons allen(met een extra gift)naar Mole wil brengen. Dus, dat was ook mooi geregeld. Van Damongo naar Mole je eigen prive-bus.

Nadat we gesetteld waren in het hotel, namen we een frisse duik in het zwembad, waar je een prachtvieuw hebt over het park, met ondermeer poelen waar dieren komen drinken. Rond 15u begonnen we aan onze jeepsafari. Enkele binnen in de auto, de rest op het dak van de Landcruiser en we reden het dichtbegroeide gebied binnen. We zagen antilopen naast de auto lopen, die dan ons pad kruist, krokodillen, bushbocks en waterbocks. Verder zagen we ook baboons (de gekende apen met hun roze achterwerk die vrij agressief kunnen zijn)...Dus we hadden onze eerste dieren al gespot.

's Avonds genoten van een prachtige zonsondergang en een heldere sterrenhemel. De dag nadien opnieuw vroeg opstaan, want de safariwalk begon om 7u. Opnieuw met een gids met een geweer in aanslag wandelden we door het gebied. We zagen opnieuw veel bokken, apen..maar we hoopten om een olifant te zien. Na 1 1/2u wandelen kreeg de gids bericht dat er een olifant gespot was niet ver van waar we aan het stappen waren..En opeens sta je dan met het immense dier oog in oog..We keerden tevreden terug..

's Middags luieren aan het zwembad, het echte vakantiegevoel..Het zijn vooral vrijwilligers die hier waren in het park. Ghana is blijkbaar zo'n gemakkelijk en veilig land dat zeer toegankelijk is voor vrijwiligerswerk. Na de snikhete middag, komt er natuurlijk een fikse regenbui met hevige windvlaag die de tafels en stoelen omver blies.We bleven maar genieten van het prachtzicht en de herten en apen die in het wild rond het hotel lopen.

Deze morgen vertrok de enige bus om 4u..Dus opnieuw vroeg uit de veren. We arriveerder rond 10u met de Metro Mass in Tamale (onze thuisbasis)..Ondertussen mijn eerste plaagje doorgemaakt, maar het gaat nu al beter. Gelukkig neem ik mijn vitaminenkuur en iets om de weerstand te versterken.

Ondertussen zit ik halfweg mijn verblijf hier. Het wordt mijn laatste week in dit 'luxe' gastgezin, want vrijdag verhuis ik voor 3 weken naar de compound. gedaan met rijst, spaghetti enz..welkom aan fufu, kenkey, banky en TZ...

IK ga hier donderdag voor mijn gastgezin iets organiseren. Ze stellen het zo op prijs als je even met hen praat, en in hun 'leefruimte' komt. Er waren enkele familieleden ziek, die ik een bezoekje bracht. En ook al verloopt de communnicatie zeer slecht, toch zie je dat ze deze momenten koesteren en enorm apprecieren..

Zo zie je maar, ik beleef hier een fijne tijd in Ghana...Morgen weer naar school..Wat zal het nu weer brengen...Elke dag is hier een nieuwe uitdaging en daardoor vliegt de tijd ook zo snel...

Femke

Het was echt een ontzettend leuk weekend geweest! Gelukkig hebben we de olifanten nog gespot!! Beterschap en tot morgen op kantoor!!
Groetjes!