The Perfect Trip.reismee.nl

De eerste schooldag op Kidz Active school

Gisteren had ik nog de luxe van een extra dagje vrij...Ik was benieuwd naar de eerste werkdag van de anderen.. We zaten in het kantoor wat te praten en hoorden dat spelende kinderen in de buurt nogal bont aan het maken waren en tamelijk luid. Er komen traantjes bij terecht en opeens zie je hoe de vader met een houten plaat de kinderen er van langs geefft....Was effe slikken. In de ochtend (net voor de snikhete zon opkomt) naar het centrum gefietst om wat dingen te kopen..Ik woon helaas in een dal, dus welke weg ik ook neem, ik moet steeds bergop en dat met een fiets zonder versnellingen onder de hete zon..er zijn dingen die minder vermoeiend zijn. Onderweg een zakje water gekocht, want zo verdelen ze hier drinkbaar water. Plastiek zakjes met 500 ml water, je scheurt er een hoekje af met de tanden en drinken maar..En nadien op Ghanese manier op de weg gooien.. Voor de nodige vitamientjes dan een ananas gekocht (nog geen euro) waar ze hem schillen voor jou, want die voorverpakte zijn niet echt betrouwbaar...Hoe lang zouden ze er nog niet liggen???? Op de middag een kraampje gevonden die toast maakt met een roerei, wat heerlijk smaakt. Het is wel ei, maar toch eens iets anders dan een gekookt ei...Gisterenavond wat spelenderwijs spelletjes gespeeld met Woupini..Proberen UNO te spelen op kleur en getal zonder de 'pestkaarten'.

En dan deze morgen : de grote dag...vroeg opstaan, want ik moest om 7 u vertekken per fiets richting kantoor waar de taxi me ging komen ophalen om 7u30...Van 's morgens vroeg direct aan de conditie werken en de berg op pfffff... gelukkig ging het nadien bergaf.

Zoals(eigenlijk wel) verwacht was er geen taxi, ook niet om 7u50. Dan proberen te bellen,maar ikhad geen bereik (blijkbaar problemen met netwerk hier). Dan maar man op de straat aangesproken (die met een ander operator belt) om te vragen dat ik zijn GSM mocht gebruiken. Geen probleem, alleen hoorde ik bij het bellen dat zijn krediet op was... Bijna 8u, al van de eerste dag te laat (dacht ik)....Dan maar een shared taxi genomen, die fameus aan mij verdient heeft, als ik het later hoorde. Gelukkig was de instroom van de kids nog groot toen ik toekwam.. Ik werd aan alle leerkrachten voorgesteld, waar ik de namen al lang terug van vergeten ben. Nadat de bel ging (koeiebel) gingen alle leerlingen in een (normaal) oranje uniform in rijen staan. Het ene uniform was al meer afgewassen dan de andere, maar het zag er allemaal kleurrijk uit. Ze begonnen allemaal te bidden, en nadien zongen ze het volkslied. De school begint hier om 8u30. Stel je er niet teveel van voor. De leerlingen gingen even kennismaken met hun klas en dat was het voor vandaag.. Ze speelden op het terrein (pattattenveld), deden salto's, stonden op de banken in de klas. Dan maar leren bal opgepompt en een voetbalmatch georganiseerd. Uit alle hoeken kwamen de jongens toestromen, van 1e tot 6e leerjaar. De groep in 2 delen was moeilijk, dus maakte ik groepen door ze naar een goal te sturen, anders waren ze nu nog steeds bezig net groepen te maken. Zoals het moet in een echte match, tossen wie mag beginnen. Eens de aftrap gegeven was warenwe vetrokken onder de snikhete zon. Na een tijdje leek het meer op een rugbymatch dan een voetbalmatch. Man, hoe ruw ze hier met elkaar omgaan....na 15' had er iemand bij het koppen tegen iemand aangebotst en zo op zijn lip gebeten.. Probereen de match stil te leggen, daar dit niet ging dan maar mijn taak als scheidsrechter opgegeven en de taak vanEHBO op mij genomen. Toch even het incident gemeldt aan een verantwoordelijke die samen met de leerkrachten zat te eten onder de mangoboom., Maar die trekken zich er weinigvan aan...Gelukkig stopte het met bloeden, maar hij hield er een fameuze dikke lip aan over..Nadien een beetje gespeeld met de kids die aan mijn handen en benen hangen. Het waren vooral kids van de kindergarden, en die vreemd keken naar mijn kleur, en voelden of ik wel echt was...Later werd ik aangesproken als 'massa' blikt dat dit leraar betekent. En om 11u was mijn eerste schoodag voorbij. De schooltijden zijn van 8u30 tot 10u, dan 30' speeltijd en dan nog een halfuurtje en tzit er op...Deze middag mijn stofje die ik gisteren gekocht heb, afgeleverd om een broek te latenmaken, en volgende week mag ik er om (nog geen 2 euro) Ondertussen is mijn familie hier voor de 5e keer gaan bidden (5 am - 13u - 15u - 18u en 19u)...Liever zij dan ik. Vanavond lekkere yam gegeten met een gekookt ei en een tomatensausje met een gezouten vis in verwerkt...

Wordt vervolgd

Reacties

Reacties

Filip brother

Hi David,
Het gaat je blijkbaar goed ginder?
Nooit gedacht dat we nog een leerkracht in ons gezin zouden hebben ;-)
All the best!!!
je brother

LucV

Ja ja, massa David. Klinkt goed :-) Succes nog!

BarbeZon

Hi David!
Net 'up-to-date' geworden met je blog! Wat een ervaring zeg! Geezzz Tof om alles eens vanuit jouw perspectief te lezen.
maaike xx

Bernadette Qualy

Juust je blog gevonden si....blij dajjet goed stelt .Stuur ne keer een fotooke door van je nieuwe broek!!!;-).
Geniet maar van je african adventure...het is beslist de moeite waard....
Moest jet nog niet weten:het weer blijft hier rotslecht, en we hebben nog altijd geen regering!!!voila si!!!Greets

Sabine taiko oostende

hey David,

Jawadde wat jij daar allemaal beleefd en 't is nog maar begonnen. Ik lees met veel plezier je blog en volg je avontuur daar bij de ghaneesjes. Geniet van je verrijking daar en alles wat er op je pad komt!!! Groetjes(heb ook al terug zin om vrijwilligerswerk te doen in het buitenland)

TANTE Magda

Wel David ik vind het heel moedig wat U ginder allemaal meemaakt en doet.Ik ben benieuwt voor de volgende brief.

{{ reactie.poster_name }}

Reageer

Laat een reactie achter!

De volgende fout is opgetreden
  • {{ error }}
{{ reactieForm.errorMessage }}
Je reactie is opgeslagen!