Ghana (Accra)

Hallo,

Hier zijn we dan met het eerste verslagje uit Ghana. Alles is vlot verlopen....de vlucht, de douane...alleen bij de bagage werd je geduld op prijs gesteld. Maar het is een mooie gave, en zoal ze zeggen 'In de westerse wereld hebben ze de horloge, hier hebben ze de tijd' en dit zal ik nog enkele keren ondervinden. Abu (boy van Alex) kwam ons (blijkbaar waren we met z'n 2) ophalen aan de luchthavan. Later vernam ik dat Abu de naam was van het aapje van Alladin, hopelijk houden de vergelijkingen hier op
Wink
. Wereden langs kleurrijke buurten met houten huisjes, waar Arfikaanse muziek uit immense luidsprekers speelde. Overal zag je wel plastiek zakjes liggen en ander afval. Mensen liepen door het hectische verkeer door en hier en daar zag je in de sloppenwijk wat fakkels branden. Na ongeveer 1 uur kwamen we aan bij Alex. We kregen nog een diner aangeboden. Ondanks het vele eten op het vliegtuig hebben we nog even geproefd van de lokale keuken. Na een lange reisdag was de matras op de grond een heerlijke aanbieding. De volgende dag ging ik met andere vrijwilligers onder begeleiding van Abu de stad verkennen. Na 30' wandelen kwamen we terecht bij het busstation. Enkel het centrum van Accra is geasfalteerd, de rest is zeer zanderig. De busjes a la Kinshasa is een heel avontuur op zich. Als er iemand uit de bus moet ontstaat er een hele stoelendans, en nadien wordt de bus van achter naar voor opnieuw gevuld. Dan nog maar gezwegen van de toestand van de busjes. We zaten achterin, en bij het starten gingen de achterdeuren gewoon open...Na ons blitsbezoek door de marktjes gingen we richting het strand. Dit is blijkbaar voor de toeristen en de Ghanezen de place to be. Supertoeristsch, en (helaas) wordt je geen 5' met rust gelaten...Overal acts door acrobaten die glas eten enz, muzikanten, verkopers, enz....De zee zelf is vrij woelig maar vies. Dan terug met diverse busjes richting Alex. Die avond kwamen er opnieuw 3 vrijwilligers. Morgen (maandag) vertrekt onze bus om 7 uur richting Tamale. En het busstation is 1 u rijden afhankelijk van het verkeer....Het volgende bericht zal vermoedelijk uit Tamale komen.