The Perfect Trip.reismee.nl

Ho Chi Min - Mekongdelta

's Morgens richting Cu Chi tunnels. Onze gids noemde Bean en was een oude oorlogsveteraan. We kregen uitleg over al de soorten vallen die ze ontwierpen.....Het waren kleine, wrede mannekes. Het hoogtepunt was natuurlijk een stukje kruipen door de tunnels van 1m20 hoog en 60 cm breed. Niets voor clautrofobische mensen. Wij deden slechts een stukje van 120 m, en wetende dat de Vietnamezen 280 km tunnels gegraven hebben (met de hand). Het is een en al labyrinth van gangen. Nadien kon je met tal van gevechtswapens (oa AK47 = Kalasjnikov) schieten. Nadien een klein ongemakje gehad met bankkaart maar dat is enkele uren nadien weer opgelost.

Mekongdelta : ander verhaal

We hadden geboekt waarvan het meeste van 3 daagse per boot ging zijn. De avond voorvertrek om 21u30 zeggen ze dat de boot van Saigon niet doorgaat wegens kapotte motor (de echte reden is natuurlijk teweinig toeristen). Mar ze beloofden ons een boottocht van Vihn Long naar Cath Tho (midden van Mekongdelta). Na 30 minuten op de bus kwamen ze met de melding dat deze boottcht ook geannuleerd werd (daar er te weinig toeristen waren,werd het te duur voor de organisatie). We besloten dan maar een stuk vanonze som terug te eisen. De verhouding 80% boot, 20 % bus, werd 50% boot en bus. Een grote tegenvaller, maar hebben toch genoten van de uren op de boot op zowel de grote Mekongrivier, als de kleine kanaaltjes er van. We bezochten een floating Market waar je verse groenten en fruit kon kopen, plaatselijke rijstfabriek, de alomgekende coconut candy shop waar ze lekkere verse caramels maken op basis van coconut. We konden er weeral proeven van rijstwijn (40 graden) en snakewine. IK heb dit toch even geprobeerd. Straffe toebak, maar het zicht is minder (fles met slang en een of andere soort vogel). Het lijkt alsof iets o psterk water zit, zo kan je de inhoud vergelijken. enz...De laatste dag namen we de 'snelle boot' van Chau Doc naar Phnom Pehn. Snel = 6 uur varen en nog ongeveer een 30 ' treuzelen voor de Cambodiaanse visum.

Nog een klein staaltje van Vietnamese organisatie : tijdens de 3 dagen zijn we ongeveer een 6 tal keer moeten overstappen van bus, en hebben we ongeveer een 4 tal gidsen gehad. De laatstewas degene die de boottocht doet van Chau Doc - Phnom Penh, en die zorgt voor een 'vlot' verloop vande visums.

Eens in Phnom Phen aangekomen, werden we onmiddellijk weer geconfronteerd met de drukte en besloten we een avondbus te nemen naar Siem Raep. Met 4 toeristen tussen 50 Cambodianen. De bus werd volgepropt, zelfs in de gang werden grote jute zakken gelegd. We waren nog maar net vertrokken en de Cambodiaanse karaoke begon op de bus, met de volumeknop op 10. Na de karaoke dachten we even te kunnen slapen, maar dan werden de Cambodianen wakker, de ene GSM na de andere, luidop praten en zich zeer ongemanierd gedragen.. Rond 00.00 aangekomen in Siem Raep