Dalat - Mui Ne

Onze 2 nachten in Dalat waren toch even anders dan de overige overnachtingsplaatsen. Als je met de bus wordt afgezet zie je overal mensen komen als vliegen op een stront om hun guesthouse aan te prijzen. We ontwijken iedereen en komen opeens in een lokaal hotel terecht. Niemand spreekt er 1 woord Engels. Sowieso is het Engels bij de meeste Vietnamezen zeer erbarmelijk, maar deze had wel de hoofdprijs afgeschoten. Nu, dit had ook zijn charmes, we verbleven er als enige niet-Vietnamezen, en sliepen super goedkoop. Deze morgen opnieuw een fameuze regenvlaag, de wegen werden watervallen. Rond 8u30 met nuchtere maag aan de busrit begonnen van Dalat naar Mui Ne. Daar Dalat in een bergachtig lanndschap ligt, moesten we weer langs een bergpas terugrijden. Het was een mooie rit, maar een met veel bochten. Minimum 2 bochten op 100 m weg. Van kleine tot grote bochten..Dan nog denken dat we een tegenligger moesten passeren, dus elk aan de kant wat schuin rijden enz.. Na een 2 tal uur rijden maakten we een stop en die was meer dan welkom. Blijkbaar deed de chauffeur dit niet voor ons, maar voor zijn eigen plezier, want hij speelde een of ander damspel en kon pas vertrekken,als het spel uit was, terwijl wij al lang stonden te wachten. Na het bochtig parcour reden we langs lokale dorpjes met houten huisjes, of de meer moderne in beton met een pistache kleurige tint, of azuurblauwe kleur. Nu, smaken verschillen he. Rondde middag aangekomen in Mui Ne. Het is een hoofdstraat met het ene resort naast het andere. Het lijkt wel'the strip' in Miami. We vroegende weg naar onze overnachtingsplaats, bleek het 2 Vietnamese km te zijn (ongeveer 3 a 4 bij ons). We besloten om het te voet te doen, daar w al genoeg gezeten hebben in de bus. Nadien bleekdat toch geen zo'n goed idee in dat warmeweer. Het weer is hier zeer zwoel, zelfs de tropsiche regenbuien koelen het niet af. We hebben enkele hoogtepunten bezocht hier in Mui Ne. Vooral de 'red dunes' waren zeer spectaculair. Verder was er eensoort riviertje 'Fairy stream'genaamd, die een zeer kleine versie was van de Colorado in de Grand Canyon. Het was een klein riviertje die stroomde langs donkerrode hellingen/duinen. Dit hadden we hier niet verwacht in Mui Ne en was een leuke verrassing.Maar buiten strand is er hier niet veel te beleven. Het is vooral een trekpleister voor kite-wind en wavesurfers. We slapen hier in mooie bungalows op wandelafstand van het water. Het weer lijkt hier alsof er elk moment een storm kan losbarsten, maar tot op heden blijft hij weg, en hopelijk blijftdat zo. Een lekker aperitiefje voor we gaan eten. en morgenrichting Saigon. Opeens gaat alles in een stroomversnelling, want de tijd begint nu fameus in te korten...helaas