Hanoi - Sapa

Het avontuur naar Sapa begon al toen we richting station gingen. Wegens te hectisch verkeer moesten we achterop de motor wat hilarische taferelen opleverde...bewijsmatriaal volgt...

Eens aangekomen in station sprak er iemand ons aan (die er niet werkte, maar wel wat geld wou bijverdienen) en die bracht ons naar de gewenste wagon. We deelden de cabine met een chinees koppel, dus communicatie = nada. Al bij al goed geslapen, en 's morgens om 6u kwamen we aan in Lao Cai, om daarna nog 3 uur bus (100 km) naar Sapa te rijden. We konden er een welverdiende douche nemen, en ontbijt nuttigen. Vandaar werden we in groepen verdeeld en gingen we in kleine groepjes een wandeling maken naar diverse dorpen met etnische groepen (Black H'Mongh - Red Dzao). Al snel zagen we dat dit een zeer toeristische trekpleister was. Overal zie je lokale mensen met traditionele kledij om handgemaakte dingen te verkopen, en opeens komt de GSM te voorschijn... Maar het uitzicht over de uitgestrekte rijstvelden is onbeschrijfelijk mooi. We wandelden langs kleine wegjes, het ene al meer toegankelijk dan het andere...We besloten om te slapen in een homestay, en dachten dat we gingen slapen bij mensen thuis in een basic omgeving. Ook hier was het een vrij mooie commerciele homestay. Daar het nog maar late namiddag was besloten we met z'n drie een wandeling te maken naar een waterval. Nadat we hem gevonden hebben, begon het opeens hevig te regenen. We hadden nu onze regenjas mee, maar die lag in de homestay...typisch. De terugweg werd iets moeilijker daar alles glad was geworden van de regen. Maar net die dingen maken de reis net zo uniek. Uitgeregend kwamen we terug en genoten we 's avonds van een heerlijk uitgebreide maaltijd, met de nodige rijstwijn. 's Morgens per motorfiets richting Sapa om daar de bus te nemen naar Bac Ha market. Een zeer uitgebreide markt waar alle volkeren samen komen om hun ding te verkopen. Het liet ons denken aan de markt in Otavalo (Ecuador). Vooral handwerk, maar evengoed buffels, kippen, honden, varkens werden er verkocht (niet als huisdier vrees ik), om nog naar te zwijgen over de afdeling 'beenhouwerij' waar alles verkocht werd. De rest van de dag was wat minder, we gingen naar wat toeristische trekpleisters en 's avonds wachten we op onze nachttrein richting Hanoi. Deze morgen om 5 uur aangekomen, per motorfiets naar GH gebracht waar we nu wachten om in te checken. Morgen richting Halong Bay, en over enkele dagen verlaten we het noorden en rijden we het zuiden tegemoet,