The Perfect Trip.reismee.nl

Active day (snowshoe walk - cross country ski)

Vandaag is het "active day" - dus na een stevig ontbijt en dik aangekleed krijgen we uitleg over onze eerste echte excursie, namelijk wandelen metsneeuwschoenen. Ze verspreiden het gewicht van de persoon waardoor je "minder diep" in de sneeuw zakt. Toch gebeurde het dat we tot kniehoogte in de diepsneeuw zakten. Degene die vooraan liepen hadden natuurlijk de meest lastige taak om een pad te maken in diepsneeuw, de laatste daarentegen die kon gewoon over het gemaakte trail wandelen, wat minder intensief is. Halverwege de tocht stopten we bij een replica tipi zoals de Sami vroeger gebruikten. Daar lagen rendierhuiden, die we gebruikten om op te zitten. We werden er getrakteerd op warme bessensap en koekjes op basis van kaneel. Ondanks de vele sneeuw zijn er toch bomen en struiken die hier blijven groeien (oa struiken waar de bessen aangroeien, Verder is er ook massaal baardmos aanwezig aan de bomen - deze groeien enkel in gebieden waar er geen luchtverontreiniging is, dus dat zegt veel over de pure lucht die hier heerst. Deze plant zou ook een geneeskundige werking hebben betreffende de luchtwegen. We worden continu geconfronteerd met de immense stilte die hier heerst - niets van geluid en de uitgestrektheid van het hele gebied. Na de stop besloten we terug te gaan naar de lodge om te genieten van een lekkere lunch om er deze middag in te vliegen bij het langlaufen. Na het ietwat onwennig op de smalle latten te staan vetrokken we op langlauftocht naar "Sauna Lake". Onderweg zagen we hoe de sneeuw precies in duinen lag door de vele wind van enkele dagen geleden. Ondanks de toch wel vermoeiende tocht genoten we van het immense witte landschap. Onze stop was bij een sauna in het midden van een meer. In de zomer zou deze sauna drijven op het meer, en zwemmen of roeien de lokale bevolking naar de sauna. Na een 3 tal uur zijn we terug bij de logde en kijken we hoe andere toeristen arriveren van hun halve dag met de husky's.

Na het avondmaal rond 20u vertrekken we met een immense slee achter de sneeuwscooter richting "Aurora Mountain". Onderweg zagen we de eerste vage groene flitsen van het Noorderlicht. Eens aangekomen is de temperatuur flink gedaald tot -20 en sta je op een bergtop waar geen begroeiing meer is. Alles klaar maken om foto's te nemen, en nu maar hopen dat ze gelukt zijn. Gelukkig wordt er een vuurtje gemaakt waar we ons warm konden houden, een warme chocomelk drinken en wat uitleg kregen over wat het Noorderlicht eigenlijk is. Na ongeveer 90' besloten we met bevrozen camera's en bijna bevrozen vingers terug richting de lodge te rijden, en ons daar wat op te warmen aan de kachel in de lounge. Ik besloot om nog enkele foto's te nelen van het Noorderlicht ter hoogte van de lodge. Maar nadien zocht ik ook de warmte op.

Deze dag is alvast in schoonheid afgerond. Morgen staat er een hele dag husky toer op het programma.